نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 171
نمىتواند
آن را ببندد، و خداى تعالى آن را از باطنش به ظاهرش سرايت مىدهد[1].
و
در مجمع البيان است كه عياشى به سند خود از محمد بن مسلم از امام صادق (ع) روايت
كرده كه فرمود: اين به چه كار شما مىآيد كه اظهار خوبيها نموده بديهاى خود را
پنهان بداريد، آيا جز اين است كه وقتى به و جدان خود مراجعه مىكنيد خودتان
مىفهميد كه چنين واجد خوبيها و فاقد بديها نيستيد؟ آرى حتما مىيابيد، چون خداى
تعالى فرموده:(بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ)
وقتى باطن آدمى اصلاح شد ظاهرش نيرومند مىگردد[2].
مؤلف:
اين روايت را كلينى هم در اصول كافى به سند خود از فضل ابى العباس از آن حضرت
روايت كرده[3].
و
در همان كتاب از عياشى از زراره روايت كرده كه گفت: از امام صادق (ع) پرسيدم: حد
آن مرضى كه بيمار روزه را مىخورد چيست؟ در پاسخ من اين آيه را تلاوت كردند:(بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ)، و
فرمودند: خود انسان بهتر مىداند كه چه وقت طاقتش تمام مىشود، و تا چه حدى طاقت
تحمل مرض و روزه را دارد[4].