نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 674
بعضى ديگر گفتهاند: مراد از آيه شريفه مطلق
خاطرات است، اما مراد از محاسبه، معناى معمولى آن نيست، بلكه خبر دادن است،
مىفرمايد: هر چه به خاطر شما خطور كند چه اظهارش بكنيد و چه نكنيد، خدا در روز
قيامت شما را از آن خبر خواهد داد، و به گفته اين مفسر آيه شريفه همان معنا را مىخواهد
برساند كه آيه(فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ)[1] آن معنى را
مىرساند و اين وجه و وجه قبليش به دليل اينكه خلاف ظاهر آيه است كه بيانش گذشت
مردود است.
(فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ، وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ
شَيْءٍ قَدِيرٌ) در آيه شريفه، مغفرت الهى و يا عذاب او فرع بر مالكيت خدا
و احاطهاش به اعمال مردم، شده، و اين مطلب اشاره به اين است كه مراد از جمله:(ما فِي أَنْفُسِكُمْ)، صفات و احوال بد درونى است، گو اينكه كلمه
مغفرت گاهى در قرآن كريم در غير مورد گناهان نيز استعمال مىشود، ولى اين استعمال
خيلى نادر و كم است، كه احتياج به كمك قرائن دارد، قرائنى كه بفهماند منظور نوع
خاصى از مغفرت است، نه مغفرت معمولى كه همان آمرزش گناهان باشد، و جمله:(وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ) تعليلى است راجع به
مفهوم جمله اخير و يا به مفهوم همه آيه.
بحث
روايتى
[ (روايات
مختلف و معارضى كه در باره نسخ يا عدم نسخ آيه: ان تبدوا ... آمده
است]
در صحيح مسلم
از ابى هريرة روايت كرده كه گفت: وقتى آيه:(لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ
وَ ما فِي الْأَرْضِ، وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِي أَنْفُسِكُمْ، أَوْ تُخْفُوهُ
يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ) بر رسول خدا ص نازل گرديد، اصحاب را سخت گران
آمد، لذا نزد رسول خدا ص آمده به زانو نشستند، و عرضه داشتند: يا رسول اللَّه هر
عملى از قبيل نماز و روزه و جهاد و صدقه كه براى ما مقدور باشد بر ما تكليف بكن،
ولى اين آيه از طاقت ما بيرون است.
رسول خدا ص
فرمود: آيا مىخواهيد همان را بگوئيد كه قبل از شما اهل كتاب گفته بودند، كه
سمعنا و عصينا- شنيديم ولى نافرمانى كرديم ؟، نه اينطور نگوئيد، بلكه
بگوئيد: (سَمِعْنا وَ أَطَعْنا، غُفْرانَكَ رَبَّنا وَ إِلَيْكَ
الْمَصِيرُ)- يعنى شنيديم و اطاعت كرديم، پروردگارا! از تو آمرزش مىجوئيم و
بازگشت به سوى تو است و چون مردم اين را مكرر گفتند