نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 508
مطلب تمام شد، كه سلطنت مطلقه در عالم وجود از آن
خداى سبحان است و هيچ تصرفى از كسى و در چيزى ديده نمىشود، مگر آنكه تصرف هم مال
خدا و از خدا است،
[تاثير علل
و اسباب طبيعى به اذن و تاثير و تصرف خدا منتهى مىگردد]
در نتيجه،
اين شبهه به ذهن مىافتد كه اگر مطلب از اين قرار باشد پس ديگر، اين اسباب و عللى
كه ما در عالم مىبينيم چكارهاند؟ و چطور ممكن است در عين حال آنها را هم مؤثر
بدانيم؟ و در آنها تصور اثر كنيم؟ با اينكه هيچ تاثيرى نيست جز براى خداى سبحان.
از اين توهم
چنين جواب داده شده كه تصرف اين علل و اسباب در اين موجودات و معلولها خود وساطتى
است در تصرف خدا، نه اينكه تصرف خود آنها باشد، به عبارتى ديگر علل و اسباب در
مورد مسببات شفاء دهندگانى هستند كه به اذن خدا شفاعت مىكنند و شفاعت (كه عبارت
است از واسطهاى در رساندن خير و يا دفع شر و اين خود نوعى تصرف است از شفيع در
امر كسى كه مورد شفاعت است) وقتى با سلطنت الهى و تصرف الهى منافات دارد كه منتهى
به اذن خدا نگردد، و بر مشيت خداى تعالى اعتماد نداشته باشد، بلكه خودش مستقل و
بريده از خدا باشد، و حال آنكه چنين نيست براى اينكه هيچ سببى از اسباب و هيچ علتى
از علل نيست، مگر آنكه تاثير آن به وسيله خدا و نحوه تصرفاتش به اذن خدا است، پس
در حقيقت تاثير و تصرف خود خدا است، پس باز هم درست است بگوئيم در عالم به جز
سلطنت خدا و قيوميت مطلق او هيچ سلطنتى و قيوميتى نيست، (عز سلطانه).
و بنا بر
بيانى كه ما كرديم شفاعت عبارت شد از واسطه شدن در عالم اسباب و وسائط، چه اينكه
اين توسط به تكوين باشد، مثل همين وساطتى كه اسباب دارند، و يا توسط به زبان باشد
و شفيع بخواهد با زبان خود از خدا بخواهد كه فلان گناهكار را مجازات نكند، كتاب و
سنت هم از وجود چنين شفاعتى در قيامت خبر داده، كه بحث آن در تفسير آيه(وَ اتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً)[1] گذشت.
پس جمله:(مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ)، پاسخگوى همان توهم است، براى اينكه
اين جمله، بعد از مساله قيوميت خدا و مالكيت مطلقه او آمده، كه اطلاق آن ملكيت، هم
شامل تكوين مىشود، و هم تشريع، حتى مىتوان گفت قيوميت و مالكيت بر حسب ظاهر، با
تكوين ارتباط دارند، و هيچ دليلى ندارد كه ما آن دو را مقيد به قيوميت و سلطنت
تشريعى كنيم، تا در نتيجه، مساله شفاعت هم مخصوص به شفاعت تشريعى و زبانى در روز
قيامت بشود.
در نتيجه،
سياق آيه در اينكه شامل شفاعت تكوينى هم بشود نظير سياق آيات زير