نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 394
2- زن در نظر اسلام چه ارزش و موقعيتى در اجتماع
دارد، تا معلوم كنيم تاثير زن در زندگى بشريت تا چه حد است؟.
3- اينكه: در
اسلام چه حقوق و احكامى براى زن تشريع شده است؟.
4- تشريع آن
احكام و قوانين بر چه پايهاى بوده است.
و همانطور كه
گفتيم براى روشنتر شدن بحث ناگزيريم آنچه را كه تاريخ از زندگى زن در قبل از
اسلام ضبط كرده پيش بكشيم، و در آن نظرى بكنيم، ببينيم اقوام قبل از اسلام و اقوام
غير مسلمان بعد از اسلام تا عصر حاضر چه اقوام متمدن و چه عقب افتاده، با زن چه
معاملهاى مىكردند؟ و معلوم است كه بررسى تاريخى اين مساله بطور كامل از گنجايش
اين كتاب بيرون است، ناگزير شمهاى از تاريخ را از نظر مىگذرانيم و مىگذريم.
زندگى زن
در ملتهاى عقب مانده
زندگى زن در
امتها و قبائل وحشى، از قبيل ساكنين افريقا و استراليا و جزائر مسكون در اقيانوسيه
و امريكاى قديم و غير اينها نسبت به زندگى مردان نظير زندگى حيوانات اهلى بود، آن
نظرى كه مردان نسبت به حيوانات اهلى داشتند همان نظر را نسبت به زن داشتند، و به
زنان با همان ديد مىنگريستند.
به اين معنا
كه انسان به خاطر طبع استخدامى كه در او هست همانطور كه اين معنا را حق خود
مىشمرد، كه مالك گاو و گوسفند و شتر و ساير حيوانات اهلى خود باشد، و در آن
حيوانات هر نوع تصرفى كه مىخواهد بكند، و در هر حاجتى كه برايش پيش مىآيد به كار
ببندد، از مو و كرك و گوشت و استخوان و خون و پوست و شير آن استفاده كند، و به
همين منظور براى حيوان طويله مىساخت، و حفظش مىكرد، و نر و ماده آنها را به هم
مىكشانيد تا از نتائج آنها هم استفاده كند، بار خود را به پشت آنها مىگذاشت، و
در كار شخم زمين و كوبيدن خرمن و شكار، آنها را به كار مىگرفت، و به طرق مختلف
براى كارهاى ديگر، كه نمىتوان شمرد، حيوانات را استخدام مىكرد.
و اين
حيوانات بى زبان از بهرههاى زندگى و آنچه كه دلهايشان آرزو مىكرد از خوردنى و
نوشيدنى و مسكن و جفتگيرى و استراحت آن مقدار را دارا بودند كه مالكش در اختيارش
بگذارد، و انسان هم آن مقدار در اختيار حيوانات مىگذاشت كه مزاحم و منافى با
اغراضش نباشد، او اين حيوانات را تسخير كرد، تا به زندگى او سود رساند، نه اينكه
مزاحم
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 394