responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 2  صفحه : 315

از اين طهارت پاكى از حيض است،(وَ ثِيابَكَ فَطَهِّرْ)[1](وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ)[2](أُولئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ)[3](لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ)[4].

شريعت اسلام همچنين يك عده چيزهايى را نجس شمرده، مانند خون، و بول، و غائط، و منى، از انسان (و بعضى حيوانات)، و پاره‌اى حيوانات زنده چون خوك، و حكم كرده به اينكه در نماز و خوردن و نوشيدن از آنها اجتناب شود و امورى را هم طهارت خوانده، مانند شستشوى جامه و بدن از نجاستى كه به آنها برخورده كه آن را طهارت خبيثيه خوانده، و طهارت با وضو و غسل آن طور كه در كتب فقهى شرح داده شده به دست مى‌آيد و آن را طهارت حدثيه خوانده.

[اسلام دين توحيد است و تمام فروع آن به همان اصل بر مى‌گردد. اصل توحيد طهارت و بقيه معارف آن نيز طهارتها هستند]

و در سابق هم گذشت كه بيان كرديم اسلام دين توحيد است، و تمامى فروع آن به همان اصل واحد بر مى‌گردد، و آن اصل واحد است، كه در تمامى فروع دين منتشر شده است.

از اينجا روشن مى‌گردد كه اصل توحيد، طهارت هم هست، طهارت كبرا نزد خداى سبحان، و بعد از اين طهارت كبرا و اصلى، بقيه معارف كليه نيز طهارت‌هايى است براى انسان، و بعد از آن معارف كليه اصول اخلاق فاضله نيز طهارت (باطن از رذائل) است، و بعد از اصول اخلاقى احكام عملى نيز كه به منظور صلاح دنيا و آخرت بشر تشريع شده طهارت‌هايى ديگر است، و آيات مذكوره نيز بر همين مقياس انطباق دارد، هم آيه‌(يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ)[5] و هم آيه:(وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً)[6] و هم آيات ديگرى كه در معناى طهارت وارد شده.

حال برگرديم به مطلبى كه داشتيم، و مى‌گوئيم طهارت در جمله:(حَتَّى يَطْهُرْنَ) به معناى قطع شدن جريان خون از زنان است، و در جمله:(فَإِذا تَطَهَّرْنَ) يا به معناى شستن محل خون است، و يا به معناى غسل كردن است، و جمله: (فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ‌) ... ، امرى است كه تنها جواز را مى‌رساند، و دلالت بر وجوب ندارد، چون بعد از نهى واقع شده، و مى‌خواهد بطور كنايه بفهماند: بعد از پاك شدن، و يا غسل كردن زن، نزديكى كردن با او جايز است، و اين ادبى است الهى و لايق به قرآن كريم، و اگر امر نامبرده را مقيد كرد به قيد


[1] جامه‌ات را پاك كن. سوره مدثر آيه 4

[2] ولى مى‌خواهد بوسيله اين قوانين پاكتان كند. سوره مائده آيه 7

[3] آنها كسانى هستند كه خدا نخواسته دلهاشان را پاك كند. سوره مائده آيه 44

[4] كسى جز پاكان با آن كتاب تماس ندارد. سوره واقعه آيه 79

[5] سوره مائده آيه 7

[6] سوره احزاب آيه 33

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 2  صفحه : 315
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست