نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 107
و در الدر المنثور است كه احمد و ابن جرير و نحاس
در كتاب ناسخش از جابر بن عبد اللَّه روايت آورده كه گفت: رسول خدا ص هرگز در ماه
حرام جنگ نمىكرد، مگر وقتى كه كفار جنگ را آغاز كرده باشند، و حتى اگر قبل از
ماههاى حرام در جنگ بود، همين كه ماه حرام مىرسيد جنگ را متوقف مىكرد، تا ماه
حرام تمام شود.[1] و در كافى
از معاوية بن عمار روايت كرده كه گفت از امام صادق ع اين مساله را پرسيدم، كه مردى
مردى ديگر را در بيرون حرم مكه به قتل رسانيده، و پس از آن داخل حرم شده، آيا
مىشود در حرم حد را بر او جارى كرد؟ فرمود: نه ما دام كه از حرم بيرون نشده او را
نمىكشند، و آب و غذا هم نمىدهند، و چيزى به او نمىفروشند تا از حرم بيرون شود،
آن وقت حد بر او جارى مىكنند، عرضه داشتم چه مىفرمايى در باره مردى كه در حرم
قتل و يا دزدى كرده؟ فرمود در همان حرم حد بر او جارى مىشود، براى اينكه خود او
رعايت حرمت حرم را نكرده، و خداى عز و جل در اين مورد فرموده:(فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى
عَلَيْكُمْ)، آن گاه با اينكه او در حرم است حدش مىزنند چون قرآن
مىفرمايد: ((فَلا عُدْوانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ)، هيچ
عدوان و تجاوزى نيست مگر عليه ستمكاران).[2]
و در كافى از امام صادق ع روايت آورده كه در ذيل آيه:(وَ لا
تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ) فرموده: اگر مردى
آنچه دارد همه را در راه خدا انفاق كند كار خوبى انجام نداده، و نمىتوان گفت:
مردى موفق است، مگر نشنيده كه خداى تعالى مىفرمايد: ((لا تُلْقُوا
بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ، وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ
الْمُحْسِنِينَ)، خود را به دست خود در هلاكت نيفكنيد، و احسان كنيد كه خدا
نيكوكاران را دوست مىدارد) آن گاه فرمود: يعنى اهل اقتصاد و ميانهروى را دوست
مىدارد.[3] شيخ صدوق
هم از ثابت بن انس روايت كرده كه گفت: رسول خدا ص فرمود: اطاعت سلطان واجب است، و
هر كس اطاعت سلطان را ترك كند، اطاعت خدا را ترك كرده، و در نهى او داخل شده است
كه فرمود:(وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى
التَّهْلُكَةِ)[4] و در الدر
المنثور به چند طريق از اسلم ابى عمران روايت كرده كه گفت: در قسطنطنيه
مىجنگيديم، فرمانده نيروى مصر عقبة بن عامر، و فرمانده نيروى شام فضالة بن عبيد
بود