نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 592
از آنكه
اعتراف كردند- مىگويند: شما در ضلالتى روشن بودهايد. ولى اين احتمال و همچنين
احتمال ديگرى كه بعضى[1] دادهاند
كه: جمله مذكور كلام ملائكه نامبرده از زبان پيامبران آن كفار باشد، از سياق آيه
بعيد است.
[موارد
استعمال سمع و وجه اينكه دوزخيان در جواب فرشتگان گفتند:(لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ...)]
(وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ
السَّعِيرِ) كلمه سمع گاهى در معناى شنيدن صدا و سخن اطلاق مىشود،
و گاهى در غرضى كه عقلا از شنيدن سخن دارند، و غرض عقلا از شنيدن سخن اين است كه
به مقتضاى آن ملتزم شوند، اگر مقتضاى آن اين است كه كارى را انجام دهند يا ترك
كنند انجام داده و يا ترك كنند، و اما ماده عقل بيشتر در نيروى تشخيص
خير از شر و نافع از مضر استعمال مىشود، البته گاهى هم در غايت و غرض از اين
تشخيص به كار مىرود، و غرض از تشخيص خير و شر اين است كه آدمى به مقتضاى آن عمل
كند، و به آن ملتزم و معتقد باشد، در مقام به دست آوردن خير و نافع برآيد، و شر و
مضر را ترك كند. آيه شريفه زير، عقل و سمع را در غرض از عقل و سمع استعمال كرده،
مىفرمايد:(لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ
لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ
بَلْ هُمْ أَضَلُّ)[2]،
چون معناى اين كلام اين است كه با اين وسائل درك، مطالب را درك مىكنند، ولى به
مقتضاى آن ملتزم نيستند، و عمل نمىكنند.
و
چون بيشتر مردم تنها از نيروى سمع استفاده مىكنند، نه از نيروى عقل، چون از درك
دقائق امور و ادراك حقيقت آن و راهيابى به مصالح و مفاسد واقعى عاجزند، و از
نيروى عقل تنها خواص از مردم بهرهمند مىشوند، لذا در آيه اول كلمه
نسمع را و سپس نعقل را آورد.
(لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ)- منظور از سمع ،
استجابت دعوت رسولان، و التزام به مقتضاى سخن ايشان است، كه خيرخواهان امينند، و
منظور از عقل ، التزام به مقتضاى دعوت به حق ايشان است، تا آن را تعقل
كنند و با راهنمايى عقل بفهمند كه دعوت ايشان حق است، و بايد انسان در برابر حق
خاضع شود.
و
معناى آيه اين است كه: دوزخيان در پاسخ فرشتگان مىگويند: اگر ما در دنيا رسولان
را در نصايح و مواعظشان اطاعت كرده بوديم، و يا حجت حق آنان را تعقل مىكرديم،
[2] دل و عقل دارند، ولى با آن نمىفهمند، و چشم دارند با آن
نمىبينند و گوش دارند با آن نمىشنوند، آنان چون چارپايان و بلكه گمراهتر از
آنهايند. سوره اعراف، آيه 179.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 592