نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 500
و در تفسير
قمى در ذيل آيه(وَ
جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ) فرمود: شعوب، ملتهاى غير عرب است و قبائل به معناى طوائف عرب[1].
مؤلف:
اين روايت را صاحب مجمع البيان به امام صادق (ع) نسبت داده[2].
[رواياتى
در باره اينكه تنها ملاك فضيلت تقوا است]
و
در الدر المنثور است كه ابن مردويه و بيهقى از جابر بن عبد اللَّه روايت آوردهاند
كه گفت: در وسط ايام تشريق (يازدهم و دوازدهم و سيزدهم ذى الحجه كه روز وسطش دوازدهم
مىشود) رسول خدا 6 براى ما خطبه وداع را ايراد كرد و فرمود: ايها الناس! آگاه
باشيد كه پروردگارتان يكى است، پدرتان يكى است و هيچ فضيلتى براى عربى بر غير عرب
نيست، و هيچ غير عربى بر عرب فضيلتى ندارد و هيچ سياهى بر سرخى، و هيچ سرخى بر
سياهى، فضيلت ندارد مگر به تقوى. و گرامىترين شما نزد خدا با تقوىترين شما است.
با شما هستم آيا ابلاغ كردم؟ همه گفتند بله يا رسول اللَّه. فرمود: پس حاضرين به
غائبين برسانند[3].
و
در كافى به سند خود از ابو بكر حضرمى از امام صادق (ع) روايت آورده كه گفت: رسول
خدا 6 ضباعة دختر زبير بن عبد المطلب را (كه دختر عموى خودش بود) براى مقداد بن
اسود تزويج كرد، و اين كار را نكرد مگر براى اينكه امر ازدواج را آسان كند، و مردم
به رسول خدا 6 تاسى كنند، و بدانند كه گرامىترين آنان نزد خدا با تقوىترينشان
است[4].
و
در روضه كافى به سند خود از جميل بن دراج روايت كرده كه گفت: به امام صادق (ع)
عرضه داشتم بفرماييد كرم چيست؟ فرمود كرم تقوى است[5].
و
در كافى به سند خود از يونس از يعقوب از امام صادق (ع) روايت كرده كه در ضمن حديثى
فرمود: اسلام قبل از ايمان است، بر مدار اسلام است كه مسلمانان با هم ازدواج
مىكنند و از يكديگر ارث مىبرند، و بر مدار ايمان است كه در آخرت اجر مىبرند[6].
و
در خصال از أعمش از جعفر بن محمد (ع) روايت كرده كه در ضمن