responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 18  صفحه : 500

و در تفسير قمى در ذيل آيه‌(وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ) فرمود: شعوب، ملتهاى غير عرب است و قبائل به معناى طوائف عرب‌[1].

مؤلف: اين روايت را صاحب مجمع البيان به امام صادق (ع) نسبت داده‌[2].

[رواياتى در باره اينكه تنها ملاك فضيلت تقوا است‌]

و در الدر المنثور است كه ابن مردويه و بيهقى از جابر بن عبد اللَّه روايت آورده‌اند كه گفت: در وسط ايام تشريق (يازدهم و دوازدهم و سيزدهم ذى الحجه كه روز وسطش دوازدهم مى‌شود) رسول خدا 6 براى ما خطبه وداع را ايراد كرد و فرمود: ايها الناس! آگاه باشيد كه پروردگارتان يكى است، پدرتان يكى است و هيچ فضيلتى براى عربى بر غير عرب نيست، و هيچ غير عربى بر عرب فضيلتى ندارد و هيچ سياهى بر سرخى، و هيچ سرخى بر سياهى، فضيلت ندارد مگر به تقوى. و گرامى‌ترين شما نزد خدا با تقوى‌ترين شما است. با شما هستم آيا ابلاغ كردم؟ همه گفتند بله يا رسول اللَّه. فرمود: پس حاضرين به غائبين برسانند[3].

و در كافى به سند خود از ابو بكر حضرمى از امام صادق (ع) روايت آورده كه گفت: رسول خدا 6 ضباعة دختر زبير بن عبد المطلب را (كه دختر عموى خودش بود) براى مقداد بن اسود تزويج كرد، و اين كار را نكرد مگر براى اينكه امر ازدواج را آسان كند، و مردم به رسول خدا 6 تاسى كنند، و بدانند كه گرامى‌ترين آنان نزد خدا با تقوى‌ترينشان است‌[4].

و در روضه كافى به سند خود از جميل بن دراج روايت كرده كه گفت: به امام صادق (ع) عرضه داشتم بفرماييد كرم چيست؟ فرمود كرم تقوى است‌[5].

و در كافى به سند خود از يونس از يعقوب از امام صادق (ع) روايت كرده كه در ضمن حديثى فرمود: اسلام قبل از ايمان است، بر مدار اسلام است كه مسلمانان با هم ازدواج مى‌كنند و از يكديگر ارث مى‌برند، و بر مدار ايمان است كه در آخرت اجر مى‌برند[6].

و در خصال از أعمش از جعفر بن محمد (ع) روايت كرده كه در ضمن‌


[1] تفسير قمى، ج 9، ص 322.

[2] مجمع البيان، ج 9، ص 138.

[3] الدر المنثور، ج 6، ص 98.

[4] نور الثقلين، ج 5، ص 97، به نقل از كافى.

[5] نور الثقلين، ج 5، ص 100، به نقل از روضه كافى.

[6] نور الثقلين، ج 5، ص 101، به نقل از كافى.

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 18  صفحه : 500
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست