نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 499
و در نهج
البلاغه فرموده: وقتى صلاح بر روزگار و اهل روزگار مسلط باشد، در چنين جوى اگر يك
نفر سوء ظنى به كسى پيدا كرد كه از او خطايى نديده، نبايد آن ظن بد را از دل خود
بپذيرد و اگر بپذيرد ظلم كرده. و اگر فساد بر زمان و اهل زمان مسلط شد، در چنين
جوى اگر يك نفر نسبت به كسى حسن ظن پيدا كند، خود را فريب داده[1].
مؤلف:
اين دو روايت تعارضى با هم ندارد، براى اينكه روايت دومى ناظر به خود ظن است، و
روايت اولى راجع به ترتيب اثر دادن عملى بر ظن است.
[چند
روايت دال بر اينكه غيبت از زنا شديدتر است]
و
در كتاب خصال از اسباط بن محمد به سندى كه به رسول اللَّه 6 دارد از آن جناب
روايت كرده كه فرمود: غيبت از زنا شديدتر است. پرسيدند: يا رسول اللَّه چرا چنين
است؟ فرمود: زناكار مىتواند توبه كند، و خدا هم توبهاش را بپذيرد، چون سر و كارش
تنها با خدا است، ولى مرتكب غيبت مىخواهد توبه كند، اما خدا توبهاش را نمىپذيرد
مگر وقتى كه شخص غيبت شده از او درگذرد[2].
مؤلف:
اين روايت را الدر المنثور هم از ابن مردويه، و بيهقى از ابى سعيد، و جابر از رسول
خدا 6 روايت كرده، به اين عبارت كه رسول خدا 6 فرمود: غيبت از زنا شديدتر است.
گفتند: يا رسول اللَّه چطور غيبت از زنا شديدتر است؟ فرمود: براى اينكه ممكن است
مردى زنا كند و بعد توبه كند، خدا هم توبهاش را بپذيرد، ولى مرتكب غيبت آمرزيده
نمىشود، مگر وقتى كه شخص غيبت شده او را ببخشد[3].
و
در كافى به سند خود از سكونى از امام صادق (ع) روايت آورده كه فرمود:
رسول
خدا 6 فرمود: غيبت در تباه كردن دين مسلمان سريعتر از خورهاى است كه اندرون او
را بخورد[4].
و
در همان كتاب به سند خود از حفص بن عمر، از امام صادق (ع) روايت كرد كه فرمود:
شخصى از رسول خدا 6 پرسيد: كفاره گناه غيبت چيست؟ فرمود: براى آن كس كه غيبتش
كردهاى، به تلافى غيبتش استغفار كن[5].
[1] نور الثقلين، ج 5، ص 92، به نقل از نهج البلاغه.