نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 457
مشيت خدا
است و خداى تعالى در آن باره فرموده:(وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ)[1]، و نيز فرموده:(وَ اللَّهُ وَلِيُّ
الْمُؤْمِنِينَ)[2]، و نيز فرموده:(وَ اللَّهُ وَلِيُّ
الْمُتَّقِينَ)[3].
[وجوه
مختلف ديگرى كه مفسرين در معناى جمله فوق گفتهاند]
اين
بود نظريه ما در تفسير آيه مورد بحث، و مفسرين وجوهى ديگر ذكر كردهاند كه بعضى از
آنها از نظر شما مىگذرد:
1-
تقديم در اين آيه به معناى تقدم است، يعنى اگر كلمه
تقديم در جاهاى ديگر متعدى و به معناى جلو انداختن چيزيست، در اينجا به معناى
تقدم و جلو افتادن است، و معناى آيه اينست كه: از خدا و رسولش جلو نيفتيد، و قبل
از امر و نهى خدا و رسول امر و نهى نكنيد، و قبل از دستور خدا و رسول هيچ كارى را
فيصله ندهيد.
و
چه بسا گفته باشند كه تقديم در آيه به همان معناى معروف كلمه است،
ليكن در اينجا با صرفنظر از متعلقاتش استعمال شده، مانند آيه(يُحْيِي وَ يُمِيتُ)[4]،
كه معنايش متعدى است، ولى كارى ندارد به اينكه چه كسى را زنده و چه كسى را
مىميراند، در نتيجه معنايش همان معناى تقدم مىشود، يعنى جلو قرار گرفتن چيزى از
چيز ديگر. و چون لفظ آيه مطلق است تمامى انواع تقدم را مىگيرد: تقدم در سخن گفتن،
تقدم در عمل، و حتى تقدم در راه رفتن، و تقدم در نشستن، و تقدم در عبادتهايى كه
وقت معين دارد، مثل نماز ظهر خواندن در قبل از ظهر، و تقدمهاى ديگر[5].
2-
مراد از آيه شريفه اين است كه مؤمنين را نهى كند از سخن گفتن قبل از رسول خدا،
يعنى وقتى رسول خدا 6 در مجلس حاضر است و شخصى از آن جناب سؤالى مىكند، قبل از
آنكه آن جناب پاسخ بگويد، شما در پاسخ گفتن جلو نيفتيد[6].
3-
معناى آيه اين است كه: ما دام كه خدا و رسول دستورى به شما ندادهاند، هيچ سخنى
مگوييد، و هيچ عملى انجام ندهيد[7].
4-
معناى آيه اين است كه: سخن خود را مقدم بر سخن رسول خدا مكنيد، و عمل خود را مقدم
بر عمل او نسازيد، و به احدى اجازه ندهيد جلوتر از او راه برود[8].
اشكالى
كه در سه وجه اخير است اين است كه منظور از آيه را نهى از تقدم بر رسول
[1] شما نمىخواهيد مگر بعد از آنكه خدا خواسته باشد. سوره
انسان، آيه 30.
[2] و خدا سرپرست مؤمنان است. سوره آل عمران، آيه 68.