نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 31
بعضى[1]
ديگر گفتهاند: در تاويل هر آيه اگر اختلاف كرديد، و آيه برايتان مشتبه شد، در
بيان آن به آيات محكم كتاب خدا و به ظاهر كلمات رسول خدا 6 مراجعه كنيد.
بعضى[2]
ديگر گفتهاند: معنايش اين است كه در هر مساله از مسائل علوم، اگر اختلافى برايتان
پيش آمد كه هيچ ارتباطى با وظائف و تكاليف شما نداشت، و راهى هم براى به دست آوردن
حق مطلب نداشتيد، بگوييد خدا داناتر است مثلا وقتى در مساله روح (جان)
پرسيده بودند كه روح چيست، همين دستور به رسول خدا 6 داده شد:(وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي)[3] و
آيه مورد بحث به اعتراف همه صاحبان اقوالى كه گذشت كلام رسول خدا 6 است، حال يا
قرآن آن را از آن جناب حكايت كرده، و يا كلمه قل در ابتداى آن در
تقدير است، و تقديرش:
قل و ما اختلفتم ... است.
و
خواننده عزيز اگر در سياق آيات مورد بحث دقت كند، و سپس به مطالب ما برگردد و در
آن نظر كند هيچ شكى برايش نمىماند كه اقوال مذكور همه از درجه اعتبار ساقط است.
(ذلِكُمُ اللَّهُ رَبِّي عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ)
اين جمله حكايت كلام رسول خدا 6 است كه مىفرمايد:
اين
است اللَّه كه پروردگار من است، من بر او توكل مىكنم، و به سويش برمىگردم. و
كلمه ذلكم اشاره است به همان حجتهايى كه در اين دو آيه بر اين معنا
اقامه شد كه بر خلق واجب است تنها خدا را ولى خود بدانند، و لازمه ولايت خدا
ربوبيت او نيز هست.
بعد
از آنكه اين حجتها اقامه شد، رسول گرامى خود را دستور مىدهد كه در ميان مردم
اعلام كند: من خودم تنها خداى را ولى خود مىدانم، و به ربوبيت او- يعنى
مالكيت تدبيرى براى او- اعتراف مىكنم . آن گاه دنبالش به آثار آن تصريح
كرده، مىفرمايد:(عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ).
[اثر
يكتا پرستى و خدا را ولى گرفتن اين است كه انسان در تكوين و تشريع خدا را مرجع
مىداند]
آرى
اثر يكتاپرستى و ولى نگرفتن غير خدا، يكى اين است كه بر او توكل كنند، و اثر ديگرش
اين است كه همواره به او رجوع مىكنند، چون گفتيم منظور از اين ولايت ولايت ربوبيت
است، و اين ولايت به دو نظام مربوط مىشود، يكى به نظام تكوين به اينكه امور