نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 100
ظاهر در محل
ضمير است، چون جا داشت بفرمايد فانه كفور ، زيرا قبلا نام انسان در
كلام آمده بود، و اگر دو باره كلمه انسان را تكرار كرد، براى اين است كه مذمت و
ملامت انسان را مسجل كند.
[توبيخ
انسان متنعم سرگرم به دنيا]
و
در آيه شريفه اشارهاى هم به اين معنا به چشم مىخورد كه اعراض آنان و توبيخ خدا
از ايشان به عنوان انسان سرگرم به دنيا است، چون طبع چنين انسانى غفلت از خدا است،
هر چه هم نعمت را به يادش آورند خوشحالى از نعمت نمىگذارد به ياد خدا بيفتد و هر
چه هم عذاب و مصيبتى كه ثمره كارهاى سابق اوست به يادش آورند، باز طبع كفرانگرش
نمىگذارد به ياد پروردگارش بيفتد، پس چنين كسى همواره در غفلت از ياد پروردگار
خويش است، چه در ناز و نعمت باشد و چه در عذاب، پس ديگر بعيد است دعوت او مؤثر
افتد و موعظت به او سود بخشد.
(
لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَخْلُقُ ما يَشاءُ) ...(عَلِيمٌ قَدِيرٌ ) اين آيه و آيه بعدش متصل به آيه قبلند، چون در
آيه قبل مىفرمود خداوند وقتى رحمت خود را به مردم مىچشاند چنين و چنان
مىكنند، و چون مصيبتى به آنان مىرسد چنين و چنان مىكنند و در اين دو آيه
مىفرمايد ملك آسمانها و زمين از آن خداى سبحان است، آنچه مىخواهد خلق
مىكند ، پس كسى كه رحمت او را مىچشد، نبايد خوشحالى كند، و سرگرم آن رحمت
شده صاحب رحمت را فراموش نمايد، و نيز كسى كه مصيبتى به او مىرسد نبايد نعمتهاى
او را كفران كند، و به چون و چرا بپردازد چون خلقت و امر به دست خداست، كسى كه
مشمول رحمت او قرار گرفته، بايد در هر آنى به ياد او افتد، و شكرش را به جاى آورد،
و كسى كه مشمول مصيبتى قرار گرفته، بايد باز هم به سوى او برگردد.
ليكن
عيبى كه در اين توجيه هست اين است كه اين توجيه وقتى درست است كه در آيه قبلى هم
رحمت را به خدا نسبت داده باشد و هم مصيبت را، ولى اينطور نكرده، بلكه مصيبت و
سيئه را به خود مردم نسبت داده، و آن را اثر كارهاى زشتشان دانسته، پس نمىشود در
اين آيه هر دو قسم و هر دو حال را به مشيت خدا نسبت داده، ايشان را دعوت كند به
اينكه در هر حال تسليم خدا شوند.
به
هر حال جمله(لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَخْلُقُ ما
يَشاءُ) ملك و سلطنت بر سراسر جهان را منحصر در خداى تعالى نموده و خلقت را
منوط و مستند به مشيت او مىكند بدون اينكه در اين بين چيزى باشد كه مشيت را بر او
واجب كند، و يا مضطرش كند بر خلقت.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 18 صفحه : 100