نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 426
كه به معناى
برگشتن به سوى خداست، كه آن را توبه هم مىگويند. و جمله الى ربكم از
باب به كار بردن اسم ظاهر در جاى ضمير است، چون مقتضاى ظاهر كلام اين بود كه
بفرمايد: و انيبوا اليه ، و حال آن كه اين طور نفرمود تا به علت اين
دستور اشاره كرده باشد، چون ملاك در برگشتن به سوى خدا همانا صفت ربوبيت اوست.
و
مراد از اسلام تسليم شدن و منقاد گشتن براى خداست در آنچه اراده
مىكند. و اگر فرمود:(أَسْلِمُوا) و
نفرمود آمنوا ، براى اين است كه قبل از اين آيه و بعد از آن سخن از
استكبار كفار در برابر حق رفته و مقابل استكبار اسلام است، نه ايمان.
و
جمله(مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذابُ ثُمَّ لا
تُنْصَرُونَ) متعلق به دو كلمه أنيبوا و أسلموا است. و
مراد از عذاب به قرينه آيات بعد، عذاب آخرت است، و به احتمالى بعيد
ممكن است مراد مطلق عذابهايى باشد كه توبه بردار نيست، مانند عذاب استيصال و
انقراض، هم چنان كه در باره آن فرموده:(فَلَمْ يَكُ
يَنْفَعُهُمْ إِيمانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنا سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ
خَلَتْ فِي عِبادِهِ)[1].
و
مراد از جمله(ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ) اين است كه
آمرزش هرگز به شما نمىرسد، چون سبب آن محقق نيست، اما توبه كه مفروض آن است كه
توبه نكردند، و شفاعت هم شامل شرك نمىشود.
[مراد
از پيروى بهترين چيزى خدا نازل كرده(وَ اتَّبِعُوا أَحْسَنَ ما
أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ)]
(وَ اتَّبِعُوا أَحْسَنَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ
يَأْتِيَكُمُ الْعَذابُ بَغْتَةً وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ).
اين
خطاب عام است و مانند خطابهاى قبلى هم شامل مؤمن و هم كافر مىگردد، براى اينكه
قرآن عزيز در باره هر دو طايفه نازل شده است.
و
در اين آيه دستور مىدهد به اينكه از بين آنچه از ناحيه خدا نازل شده، بهترش را
پيروى كنند، حال ببينيم معناى بهتر چيست؟ بعضى[2]
گفتهاند: مراد پيروى احكام آن از حلال و حرام است، نه داستانهاى آن. بعضى[3]
ديگر گفتهاند: منظور پيروى عزائم يعنى واجبات و محرمات آن است، (نه مستحبات و
مكروهات)، بعضى[4] ديگر
گفتهاند: مراد دستوراتى است كه بدان امر و از آن نهى كرده، چون بجا آوردن واجبات
و مستحبات و اجتناب از محرمات و مكروهات. بعضى[5]
ديگر گفتهاند: پيروى ناسخ آن است، نه منسوخ. و بعضى[6]
[1] بعد از آنكه عذاب ما را ديدند ديگر ايمان آوردن سودى برايشان
نداشت، و اين سنتى بوده كه خدا همواره در بندگانش جارى مىساخته. سوره مؤمن، آيه
85.
[2] ( 2 و 3 و 4 و 5 و 6) روح المعانى، ج 24، ص 16، مجمع البيان، ج 8،
ص 503.
[3] ( 2 و 3 و 4 و 5 و 6) روح المعانى، ج 24، ص 16، مجمع البيان، ج 8،
ص 503.
[4] ( 2 و 3 و 4 و 5 و 6) روح المعانى، ج 24، ص 16، مجمع البيان، ج 8،
ص 503.
[5] ( 2 و 3 و 4 و 5 و 6) روح المعانى، ج 24، ص 16، مجمع البيان، ج 8،
ص 503.
[6] ( 2 و 3 و 4 و 5 و 6) روح المعانى، ج 24، ص 16، مجمع البيان، ج 8،
ص 503.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 17 صفحه : 426