نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 97
در آنچه كه (از اموال) از خود به جاى
گذاشتهام يعنى آن اموال را در راه خير و احسان و هر راهى كه مايه رضاى خدا است
خرج كنم.
بعضى[1] از مفسرين
گفتهاند: مراد از ما تركت دنيا است كه با مردن تركش كردند و مراد از
عمل صالح تنها انفاق مالى نيست، بلكه همه عبادات مالى و غير مالى از قبيل نماز،
روزه، حج، و غيره است.
گفتار اين مفسر بد نيست ولى احتمال اولى با ظاهر آيه بهتر وفق
مىدهد.
(كَلَّا إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها)- يعنى هرگز، او به دنيا برنمىگردد، و اين سخن (مرا برگردانيد باشد
كه در آنچه به جاى نهادهام عملى صالح كنم)، تنها سخنى است كه او مىگويد: يعنى
سخنى است بىاثر، و اين كنايه است از اجابت نشدن آن.
(وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ
...) كلمه برزخ به معناى حائل در ميان دو چيز است، هم چنان
كه در آيه(بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ)[2] به اين معنا آمده، و مراد از اينكه فرمود: برزخ در ما وراى ايشان
است، اين است كه اين برزخ در پيش روى ايشان قرار دارد، و محيط به ايشان است و اگر
آينده ايشان را و راى ايشان خوانده، به اين عنايت است كه برزخ در طلب ايشان است،
همان طور كه زمان آينده امام و پيش روى انسان است و در عين حال گفته مىشود:
وراءك يوم كذا معنايش اين است كه چنين روزى به دنبال تو است و
اين تعبير به اين عنايت است كه زمان طالب آدمى است، يعنى منتظر است كه آدمى از آن
عبور كند، و اينهم كه بعضى گفتهاند: كلمه وراء به معناى احاطه است
معنايش همين است، هم چنان كه در آيه(وَ كانَ
وَراءَهُمْ مَلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْباً)[3] هم معناى دنبال هست و هم معناى احاطه.
و مراد از برزخ عالم قبر است كه عالم مثال باشد و مردم
در آن عالم كه بعد از مرگ است زندگى مىكنند تا قيامت برسد اين آن معنايى است كه
سياق آيه و آياتى ديگر و روايات بسيار از طرق شيعه از رسول خدا 6 و ائمه اهل بيت
(ع) و نيز از طرق اهل سنت بر آن دلالت دارد و بحث پيرامون آن در جلد اول اين كتاب
گذشت.