نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 421
در سابق در آيهاى كه نظير اين آيه در
داستان نوح بود گفتيم كه: چرا قوم نوح را تكذيب كننده همه انبياء خوانده، با اينكه
بيش از يك پيامبر را تكذيب نكرده بودند.
( إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ)
...(رَبِّ الْعالَمِينَ )
بيان معناى اين آيه در ذيل آيه نظير آن در داستان نوح (ع) گذشت.
بعضى[1] از مفسرين
گفتهاند كه: اگر داستان اين پنج نفر از انبياء را با ذكر مساله امانت رسولان و
مزد نخواستن آنان و دستورشان به تقوا و اطاعت آغاز كرده براى اين بوده كه بفهماند
مبناى مساله بعثت همانا دعوت به معرفت حق و اطاعت دستوراتى است كه اگر مردم در آن
دستورات پيغمبر خود را اطاعت كنند به ثواب نزديك و از عقاب دور مىشوند و انبياء
همگى بر اين معنا متفقند، هر چند كه از نظر بعضى از فروع دين، آن هم به خاطر
اختلافى كه در اعصار هست مختلف بوده باشند، و همگى يك هدف را دنبال مىكنند و همگى
از طمع مال دنياى مردم منزهند.
و نظير اين سخن را در تفسير آيهاى كه در خاتمه همه داستانهاى
هشتگانه اين سوره آمده، يعنى آيه(إِنَّ فِي ذلِكَ
لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ
الرَّحِيمُ) زدهاند، كه اين آيه دلالت مىكند بر اينكه بيشتر امتها و اقوام، از
آيات خدا روىگردان بودهاند، و خداى سبحان به خاطر همين جرم اينها، و به ملاك
اينكه خودش عزيز است مجازاتشان كرده و مىكند و به خاطر اينكه نسبت به مؤمنين رحيم
است، نجاتشان مىدهد. ما نيز در آنجا كه غرض سوره را ذكر مىكرديم به اين معنا
اشاره نموديم.
[توبيخ قوم هود 7 به خاطر اسراف در شهوت (ساختن بناهاى
كاخ مانند براى تفاخر و تفريح) و افراط در غضب]
(أَ تَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ) كلمه ريع به معناى نقطه بلندى است از زمين، و
كلمه آيت به معناى علامت و نشانه است و كلمه عبث به معناى
آن كارى است كه هيچ نتيجه و غايتى بر آن مترتب نمىشود. گويا قوم هود (ع) در بالاى
كوهها و نقاط بلند، ساختمانهايى مىساختند، آن هم به بلندى كوه، تا براى گردش و
تفريح بدانجا روند، بدون اينكه غرض ديگرى در كار داشته باشند، بلكه صرفا به منظور
فخر نمودن به ديگران و پيروى هوى و هوس، كه در اين آيه ايشان را بر اين كارشان
توبيخ مىكند.
البته درباره اين آيه معانى ديگرى ذكر كردهاند، كه چون هيچ دليلى از
لفظ آيه و از سازش سياق نداشت، لذا از نقل آنها خوددارى كرديم.