نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 240
ثبوت خير كثير در خدا، با اينكه آن خير عايد
خلقش مىشود، كنايه است از جوشش و فوران خير از او بر خلق او، به خاطر اينكه كتابى
بر بندهاش نازل كرده كه فارق ميان حق و باطل، و نجات دهنده عالميان از ضلالت، و
سوق دهنده به سوى هدايت است.
و اگر در آيه شريفه نزول قرآن را از ناحيه خدا، و رسول خدا 6 را
فرستاده او، و نذير براى عالميان خوانده، و نيز قرآن را فرقان و جدا كننده حق از
باطل ناميده، و رسول را بنده خداوند، بر عالميان معرفى كرده، اشعار دارد بر اينكه
مملوك خدا است، و هيچ اختيارى از خود ندارد، همه به منظور زمينه چينى براى مطالبى
است كه بعدا از مشركين حكايت مىكند، كه به قرآن طعنه زدند كه اين افتراء بر خدا
است. و محمد 6 آن را از پيش خود تراشيده، و قومى ديگر نيز او را كمك كردهاند، و
اينكه پيغمبر طعام مىخورد، و در بازارها راه مىرود، و طعنههاى ديگرى كه زدند، و
پاسخى كه از طعنههاى ايشان داده.
پس حاصل كلام اين شد كه قرآن كتابى است كه با حجتهاى باهره خود بين
حق و باطل جدايى مىاندازد، پس خودش جز حق نمىتواند باشد، چون باطل ممكن نيست
ميان حق و باطل فارق باشد، و اگر خود را به صورت حق جلوه مىدهد، براى فريب دادن
مردم است.
و آن كسى كه اين كتاب را آورده عبدى است مطيع خدا كه عالميان را با
آن انذار نموده، و به سوى حق دعوت مىكند پس او نيز جز بر حق نمىباشد، و اگر بر
باطل بود به سوى حق دعوت نمىكرد، بلكه از حق گمراه مىساخت، علاوه بر اين خداى
سبحان در كلام معجز خود به صدق رسالت او شهادت داده، و كتاب او را نازل از ناحيه
خود خوانده.
از اينجا معلوم مىشود اينكه بعضى[1]
از مفسرين گفتهاند: مراد از فرقان مطلق- كتابهاى آسمانى و نازل بر
انبياء است، و مراد از عبد او ، عموم انبياء است، صحيح نيست و دورىاش
از ظاهر لفظ آيه بر كسى پوشيده نمىباشد.
لام در جمله (لِيَكُونَ
لِلْعالَمِينَ نَذِيراً) لام تعليل است، و مىرساند كه هدف
از تنزيل فرقان بر عبدش اين است كه بيم دهنده جميع عالم از انس و جن باشد، چون
كلمه جمع در صورتى كه الف و لام بر سرش در آمده باشد استغراق و كليت را مىرساند.
و همين تعبير يعنى آوردن صيغه جمع با الف و لام خالى از اشاره به اين معنا نيست كه
براى همه عالم يك اله و