نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 208
كردند و از حكم رسول خدا 6 اعراض نمودند
كه در اين صورت اشكال متوجه حمل ليخرجن بر اين معنا مىشود، چون دليلى
بر چنين حمل در دست نيست.
(قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ
تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَيْهِ ما حُمِّلَ وَ عَلَيْكُمْ ما حُمِّلْتُمْ ...) در اين آيه امر فرموده به اطاعت خدا در آنچه نازل كرده و اطاعت رسول
در آنچه از ناحيه پروردگارشان مىآورد، و اوامرى كه در امر دين و دنيا به ايشان
مىكند. و كلمه قل كه در صدر سخن قرار گرفته اشاره است به اينكه اطاعت
فرمان چه از خدا و چه از رسول همهاش اطاعت خدا است، و همين اشاره با جمله(وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ)
تاكيد شده، و گرنه مىتوانست از اول بفرمايد اطيعونى- مرا اطاعت كنيد ،
خواست بفهماند كه طاعت رسول، به اين جهت كه رسول است، طاعت مرسل و فرستنده است و
با همين حجت تمام مىشود.
[رسول را وظيفهاى و شما را وظيفهاى است، نافرمانى بشما به او
زيانى نمىرساند و پيروى از او مايه هدايت خود شما است]
و به همين جهت دنبال سخن، چند جمله اضافه فرمود:
اول اينكه فرمود:(فَإِنْ
تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَيْهِ ما حُمِّلَ وَ عَلَيْكُمْ ما حُمِّلْتُمْ) يعنى اگر از طاعت رسول اعراض كنيد اين اعراض شما ضررى به رسول
نمىزند، چون رسول وظيفه خود را انجام داده، و وظيفه او هيچ ربطى به شما ندارد،
شما هم تكليفى داريد كه انجام و تخلف از آن هيچ ارتباط و سود و زيانى براى او
ندارد، چون اطاعت همهاش از خدا است.
دوم اينكه فرمود:(وَ إِنْ
تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا) يعنى هر چند او تكليفى
دارد، و شما تكليفى ديگر ولى اگر او را اطاعت كنيد هدايت مىيابيد، براى اينكه
آنچه او براى شما مىآورد، و هر امرى كه مىكند از ناحيه خدا و به امر اوست، و در
حقيقت اطاعت براى خدا است، و معلوم است كه در اطاعت خدا هدايت است.
سوم اينكه فرمود:(وَ ما عَلَى
الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبِينُ)، و
اين به منزله تعليل مطالب قبل است، يعنى آنچه از تكاليف كه به دوش رسول است عبارت
است از تبليغ و بس، پس اگر شما پيام او را مخالفت كنيد هيچ حرجى متوجه او نمىشود،
و چون رسول مسئوليتى جز تبليغ ندارد، قهرا اطاعت خدا اطاعت فرستاده او است، و
اطاعت فرستنده او كه همان خداى سبحان است مايه هدايت شما است.
(وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا
الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ
مِنْ قَبْلِهِمْ ...) ظاهر اينكه آيه در اينجا
قرار گرفته اين است كه در ذيل آيات سابق سوره نازل شده باشد، و چون سوره مدنى است،
و در مكه و قبل از هجرت نازل نشده، اين آيه نيز مدنى است،
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 208