نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 205
سياق جمله(إِنَّما كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ) كه كلمه
كان در آن قيد شده، و نيز وصف ايمان در كلمه مؤمنين دلالت دارد
بر اينكه گفتن شنيديم و اطاعت كرديم در پاسخ به دعوت به سوى خدا و
رسول او، مقتضاى ايمان به خدا و رسول است، (چون كلمه كان و مؤمنين
مىرساند كه دارندگان صفت ايمان همواره چنين بودهاند)، آرى، مقتضاى اعتقاد قلبى
بر پيروى آنچه خدا و رسول بدان حكم مىكنند همين است كه دعوت به حكم خدا و رسول را
لبيك بگويند، نه اينكه آن را رد كنند.
بنا بر اين مراد از جمله(إِذا
دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ) دعوت بعضى از مردم است كه به منازع خود پيشنهاد كردهاند: بيا
تا خدا و رسول را بين خود حكم قرار دهيم ، به دليل اينكه جمله با لفظ
اذا آغاز شده، و اگر اين آيه درباره مورد خاصى نبود، بلكه مراد از آن دعوت
عمومى خدا و رسول، و يا به عبارت ديگر حكم خدا به وجوب رجوع هر دو نفر متخاصم به
حكم او و حكم رسول او بود، قهرا حكمى ابدى بود، ديگر جا نداشت به زمان- اذا- مقيد
شود.
از اينجا روشن مىشود اينكه بعضى از مفسرين گفتهاند: فاعل
دعوا كه حذف شده همان خدا و رسول است و معناى آيه اين است كه وقتى خدا و
رسول ايشان را مىخوانند چنين و چنان مىگويند صحيح نيست، بله، بالآخره مرجع دعوت
باز به دعوت خدا و رسول است، ولى اين حقيقت باعث نمىشود كه ما كلمه
دعوا را كه صيغه مجهول است به دعا كه صيغه معلوم است معنا كنيم.
[بر خلاف منافقان، مؤمنان در برابر حكميت و حكم خدا و رسول 6 تسليم بوده مىگويند:(سَمِعْنا
وَ أَطَعْنا ...)]
و به هر حال آيه شريفه مىخواهد سخن مؤمنين را در هنگامى و يا در
فرضى كه دعوت مىشوند به پذيرفتن حكم خدا و رسول منحصر كند در يك كلام و آن اين
است كه (سَمِعْنا وَ أَطَعْنا)- چشم اطاعت مىكنيم
كه معنايش سمع و طاعت دعوت الهى است، حال چه اينكه دعوت كننده را يكى از دو متخاصم
به ديگرى فرض كنيم، و يا دعوت كننده را خدا و رسولش بدانيم، و يا بگوييم مقصود
سمعا و طاعة در برابر دعوت خدا يا يكى از دو متخاصم نيست، بلكه مراد سمعا و طاعة
در برابر حكم خدا و رسول است، هر چند كه احتمال اخير بعيد است.
حال كه سخن مؤمنين در هنگام دعوت منحصر شد به(سَمِعْنا وَ أَطَعْنا) لازمه آن اين است كه مؤمنين
در چنين هنگامى دعوت خدا را رد نكنند. پس اگر كسى رد كند معلوم مىشود مؤمن نيست،
چون رد حكم خدا خروج از طور و حد ايمان است، هم چنان كه جمله(بَلْ أُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ) هم به بيانى كه گذشت آن را افاده مىكند پس آيه شريفه در مقام
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 15 صفحه : 205