[رواياتى در ذيل آيات مربوط به امر و تشويق به نكاح، مكاتبه با
بندگان و نهى از اكراه كنيزان به زنا كارى]
و در كافى به سند خود از عبد الرحمن بن ابى عبد اللَّه روايت كرده كه
گفت: از آن جناب پرسيدم: منظور از (غَيْرِ أُولِي
الْإِرْبَةِ) كيست؟ فرمود: احمق و اشخاص تحت ولايت غير، كه زن نمىخواهند[2].
و در همان كتاب به سند خود از محمد بن جعفر از پدرش از آبائش (ع)
روايت كرده كه فرمود: رسول خدا 6 فرمود: هر كس از ترس عيالمند شدن ازدواج نكند،
نسبت به خداى عز و جل سوء ظن دارد و خدا مىفرمايد(إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ)[3].
مؤلف: در معانى گذشته روايات بسيار زيادى از ائمه اهل بيت (ع) رسيده،
كه هر كس بخواهد بايد براى ديدن آنها به كتب حديث مراجعه نمايد.
و در كتاب فقيه است كه علاء از محمد بن مسلم از ابى عبد اللَّه (ع)
روايت كرده كه در معناى آيه:(فَكاتِبُوهُمْ
إِنْ عَلِمْتُمْ فِيهِمْ خَيْراً) فرمود: خير اين است
كه مسلمان شوند و شهادت به وحدانيت حق و رسالت خاتم الانبياء 6 بدهند، و يك كارى
در دست داشته باشند كه بتوانند مال المكاتبه را بپردازند و يا صنعت و حرفهاى
داشته باشند[4].
مؤلف: در اين معنا باز روايات ديگرى هست.
و در كافى به سند خود از علاء بن فضيل از امام صادق (ع) روايت كرده
كه در تفسير آيه(فَكاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِيهِمْ خَيْراً وَ
آتُوهُمْ مِنْ مالِ اللَّهِ الَّذِي آتاكُمْ)
فرمود: اگر نخواستى بهاى او را كم كنى، بعضى اقساط او را مىبخشى، البته بيشتر از
مقدار استطاعتت هم نمىبخشى، عرضه داشتم: مثلا چقدر ببخشم؟ فرمود: امام ابو جعفر
(ع) از شش هزار درهم هزار درهم را صرفنظر كرد[5].
مؤلف: و در مجمع البيان، و همچنين در الدر المنثور از على (ع) روايت
شده كه آن مقدار چهار يك قيمت است[6] و آنچه از
ظواهر اخبار استفاده مىشود اين است كه