نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 402
آنكه چنين نيست هر موجود زندهاى مرگ را
خواهد چشيد و نيز حيات دنيا بر اساس فتنه و امتحان بنا شده و فتنه جاويد و امتحان
هميشگى معنا ندارد پس بايد به سوى پروردگار خود برگردند تا جزاى كردارشان بر طبق
آنچه از امتحان در آمده و تميز داده شدهاند را بدهد.
[معانى و موارد استعمال نفس در لغت و در آيات قرآن
كريم]
كلمه نفس - آن طور كه دقت در موارد استعمالش افاده
مىكند- در اصل به معناى همان چيزى است كه به آن اضافه مىشود پس نفس
الانسان به معناى خود انسان و نفس الشيء به معناى خود شىء است
و نفس الحجر به معناى همان حجر (سنگ) است.
بنا بر اين اگر اين كلمه به چيزى اضافه نشود هيچ معنايى ندارد و نيز
با اين بيان هر جا استعمال بشود منظور از آن تاكيد لفظى خواهد بود مثل اينكه
مىگوييم جاءنى زيد نفسه- زيد خودش نزد من آمد و يا منظور از آن تاكيد
معنا است مثل اينكه مىگوييم: جاءنى نفس زيد- خود زيد نزد من آمد و در
همه موارد استعمالش حتى در مورد خداى تعالى به همين منظور استعمال مىشود هم چنان
كه فرمود:(كَتَبَ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ)[1] و نيز فرموده:(وَ يُحَذِّرُكُمُ
اللَّهُ نَفْسَهُ)[2] و نيز فرمود:(تَعْلَمُ ما فِي
نَفْسِي وَ لا أَعْلَمُ ما فِي نَفْسِكَ)[3]
ليكن بعد از معناى اصلى استعمالش در شخص انسانى كه موجودى مركب از روح و بدن است
شايع گشته و معناى جداگانهاى شده كه بدون اضافه هم استعمال مىشود مانند اين آيه
شريفه كه مىفرمايد:(هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ
نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها)[4]
يعنى از يك شخص انسانى و نيز مانند آيه(مَنْ
قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ
النَّاسَ جَمِيعاً وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً)[5] يعنى كسى كه انسانى را بكشد و يا انسانى را زنده كند. و اين دو معنا
كه گفته شد هر دو در آيه(كُلُّ نَفْسٍ
تُجادِلُ عَنْ نَفْسِها) استعمال شده چون نفس اولى
به معناى دومى (انسان) و دومى به معناى اولى (معناى مضاف اليه) است و معنايش اين
است كه هر كسى از خودش دفاع مىكند. آن گاه همين كلمه را در روح انسانى
[1] رحمت را بر خود واجب كرده است. سوره انعام، آيه 12.
[2] خدا شما را از خودش بيم مىدهد. سوره آل عمران، آيه 28.
[3] آنچه در من است تو مىدانى ولى آنچه در تو است من نمىدانم.
سوره مائده، آيه 116.
[4] خدا آن كسى است كه شما را از يك نفس( يك شخص) خلق كرده و
همسر او را هم از او قرار داد. سوره اعراف، آيه 189.
[5] كسى كه نفسى را بدون نفس و يا بدون فساد در زمين بكشد مثل
اين است كه همه مردم را كشته باشد و كسى كه آن را زنده كند مثل اين است كه همه
مردم را زنده كرده باشد. سوره مائده، آيه 32.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 14 صفحه : 402