نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 87
و اگر كلمه
من تبعيضى مىبود[1] چنين معنا
مىداد كه: خداى تعالى در هر سؤالى، بعضى از آن را مىدهد. و حال آنكه مىبينيم
واقع بر خلاف آن است، و خداوند در پارهاى موارد بعضى از خواستهها را مىدهد و در
مواردى همه آن را عطا مىكند.
هم چنان كه
اگر مىفرمود: و اتيكم كل ما سالتموه- و همه آنچه از او بخواهيد
مىدهد نيز بر خلاف واقع بود.
و همچنين اگر
مىفرمود: و اتيكم مما سالتموه باز صحيح نبود، چون معنايش اين مىشود
كه خداوند بعضى از خواستهها را استجابت مىكند و بعضى را استجابت نمىكند و به
كلى رد مىنمايد. علت اينكه اين معنا صحيح نيست اين است كه آيه شريفه در مقام
امتنان است و اين معنا با امتنان تناسب ندارد.
كوتاه سخن،
معناى آيه چنين است. خداى تعالى به نوع انسان آنچه كه خواسته است مرحمت
فرموده، و هيچ حاجتى نمانده مگر آنكه بر آورده، و بر مىآورد، حال يا همه آنها و
يا از هر يك مقدارى را كه حكمت بالغهاش اقتضاء داشته باشد .
و گفته شده[2] كه تقدير كلام اين است: و
اتيكم من كل ما سالتموه و ما لم تسئلوه- شما را عطا كرده همه آن چيزهايى را كه
درخواست نمودهايد و آنها را كه در خواست نكردهايد ليكن اين معنا مبنى بر
اين است كه مراد از سؤال سؤال زبانى باشد، و ما قبلا گفتيم كه مطلب
خلاف آن است زيرا سياق آيه با سؤال زبانى سازگارى ندارد.
[توضيحى در
باره اينكه نعمتهاى الهى قابل شمارش نيست ((وَ إِنْ
تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها))]
(وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها)- راغب مىگويد
كلمه احصاء به معناى تحصيل با عدد و بدست آوردن با شماره است و در اصل
از حصا: ريگ گرفته شده، چون عرب جاهليت، هر چيزى را مىخواست بشمارد
بوسيله ريگ مىشمرد، هم چنان كه ما با سرانگشت خود مىشماريم[3].
در اين جمله
به اين معنا اشاره شده كه نعمتهاى خدا از محدوده عدد و شماره بيرون است و در نتيجه
انسان نمىتواند نعمتهايى را كه خداى تعالى به او ارزانى داشته بشمارد.