لام در ابتداى جمله، لام غايت است و چنين معنا مىدهد كه: مشركين براى اين
شرك ورزيدند كه نعمتهاى ما را كفران كنند، و آن بلاهايى كه از ايشان برگردانديم
شكر نگزارند.
و اگر كفران
نعمت را غرض و نتيجه شرك ايشان قرار داد بدين جهت است كه اينان در مسير زندگى جز
كفران، هدف ديگرى ندارند، تنها هدفشان كفران نعمتهاى خدا و ترك شكر او است، و اين
بدان جهت است كه اشتغال به محسوسات و ماديات، در دلهايشان ملكه ماديگرى و دلبستگى
به اسباب ظاهرى و استناد نعمتها به آن اسباب را ملكه راسخى قرار داده، و آن ملكه
پرده ضخيمى ميان آنان و معرفت فطريشان شده، توحيد خدايشان در ربوبيت را از يادشان
برده، در برخورد با هر نعمتى سبب ظاهرى آن را به ياد مىآورند و هيچ به ياد مسبب
اسباب يعنى خداى تعالى نمىافتند، و قهرا در برابر همان اسباب خاضع گشته و از
انقطاع آنها نگران مىشوند، ولى در برابر خدا نه خضوع دارند و نه خشوع و نه
دلواپسى، پس گويا- و بلكه حتما- غايتى جز كفر به نعمت خدا و ترك شكر آن ندارند.
پس كفر به
خداى سبحان غايت عمومى آنان در هر ثنائى كه داخل مىشوند و در هر عملى كه بجا
مىآورند مىباشد، و اگر بعد از كشف ضر و رفع گرفتارى باز هم شرك مىورزند و به
ساير ارباب، دلبسته گشته و خاضع و خاشع آنها مىشوند براى اين است كه نعمت خدا را
كفران كنند، و چون اين كفرانشان كه كفران دائمى است و بر آن اصرار ورزيده بر خدا
استكبار مىورزند با اينكه خداى سبحان فرموده:(لَئِنْ
شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ)[1]- غضب الهى را بر
انگيخت تا آن تهديد را بكند لذا روى سخن را از رسول خدا 6 بسوى ايشان كه تا كنون
غايب فرض شده بودند برگردانيده و بدون وساطت آن جناب به خود آنان خطاب كرده و
فرمود: (فَتَمَتَّعُوا فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ)- پس سرگرم باشيد كه
بزودى خواهيد فهميد .
از اينكه در
اينجا نفرمود: سرگرم چه باشيد، براى اين بود كه اطلاق كلام شامل همه ماديات شده و
بفهماند كه بطور كلى به هر چيزى كه دل ببنديد بزودى در قيامت بر آن
[1] اگر شكر بگزاريد زيادتان مىدهم و اگر كفران كنيد عذابم شديد
است. سوره ابراهيم، آيه 7.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 395