نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 278
[معناى اينكه
فرمود:(وَ ما خَلَقْنَا
السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما إِلَّا بِالْحَقِّ ...) و بيان وهن استدلال هر يك از قائلين به جبر و
تفويض به اين آيه شريفه براى اثبات مراد خود]
(وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما إِلَّا بِالْحَقِّ وَ
إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِيَةٌ) حرف باء در كلمه
بالحق ، باء مصاحبت است، و به آيه چنين معنا مىدهد كه: خلقت آسمانها و
زمين منفك از حق نيست، بلكه تمامى آنها ملازم با حقند، پس براى خلقت غايتى است كه
به زودى به همان غايت بازگشت مىكند، هم چنان كه فرموده:(إِنَّ
إِلى رَبِّكَ الرُّجْعى)[1] زيرا اگر
غايتى در خلقت وجود نداشت، لعب و بازيچه مىبود، چنان كه فرموده:(وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبِينَ ما
خَلَقْناهُما إِلَّا بِالْحَقِّ)[2] و نيز در
جاى ديگر فرموده:(وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما
باطِلًا)[3].
و يكى ديگر
از ادله اينكه مراد از حق، معنايى است كه مقابل باطل و بازيچه است اين است كه
دنبال آيه شريفه مىفرمايد:(وَ إِنَّ السَّاعَةَ
لَآتِيَةٌ) كه دلالتش بر مدعا روشن است.
حال به خوبى
روشن مىشود كه كلام بعضى[4] از مفسرين
كه گفتهاند: مراد از حق، عدالت و انصاف است، و باء در آن، باء سببيت
است و معناى آن اين است كه:
ما
آنها را جز به سبب عدل و انصاف در روز جزاى به اعمال، خلق نكردهايم ، چقدر
فاسد و بى پايه است، براى اينكه در آيه شريفه هيچ شاهدى بر آن نيست، علاوه بر اين
معناى مزبور بر فرض هم كه صحيح باشد با باء به معنى لام غرض و مصاحبت
مناسبت دارد نه سببيت.
و همچنين
كلام آن مفسر[5] ديگر كه
گفته است: حق به معناى حكمت است و جمله اول آيه يعنى(وَ ما
خَلَقْنَا ...) ناظر به عذاب دنيوى، و جمله دوم يعنى(وَ إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِيَةٌ) ناظر به عذاب اخروى است و معنايش اين است كه
ما خلق نكرديم آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است مگر به حق و حكمت، به
طورى كه با استمرار فساد و شر سازگارى ندارد، و حكمت اقتضاء كرد كه اقوام گذشته را
هلاك كنيم تا هم ريشه فسادشان را بزنيم و هم اقوام باقى مانده را به سوى صلاح
ارشاد نمائيم، و قيامت نيز در پيش است و از امثال آنان انتقام گرفته مىشود.
دو طائفه اهل
بحث كه يكى قائل به جبر و ديگرى قائل به تفويض هستند و در
اين آيه شريفه، مشاجره دارند، هر يك مىخواهد آيه را به نفع خود تفسير نموده و
دليل
[1] به درستى كه بازگشت به سوى پروردگار تو است. سوره علق، آيه
8.
[2] و ما آسمانها و زمين و آنچه كه در بين آن دو است به بازيچه
نيافريديم. آنها را جز به حق نيافريديم. سوره دخان، آيه 38 و 39.
[3] ما آسمان و زمين و آنچه را كه بين آن دو است باطل نيافريديم.
سوره ص، آيه 27.