نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 95
خلاصه مىكند، و به
او خبر مىدهد كه سوره مذكور بيان كننده حق كلام در باره مبدأ و معاد و سنت جارى
خدا در ميان بندگانش مىباشد. پس در حقيقت اين سوره براى آن حضرت جنبه تعليم حق، و
نسبت به مؤمنين جنبه موعظه و تذكر را دارد، هم چنان كه نسبت به كفار كه از ايمان
به خدا استنكاف مىورزند جنبه اتمام حجت و اسكات را دارد، پس به ايشان آخرين حجت
خود را برسان و بگو هر چه مىخواهيد بكنيد ما هم هر چه به نظرمان رسيد مىكنيم، تا
ببينيم چگونه سنت خدايى آن طور كه خودش بيان داشته جريان مىيابد، و چگونه مصلحين
را سعادتمند و مفسدين را بدبخت مىكند. و در آخر، آن حضرت را به عبادت خدا و توكل
بر او توصيه مىكند، زيرا امر، همهاش به دست او است.
[فايده نقل
داستان انبياء گذشته براى رسول خدا 6 و مؤمنين]
(وَ كُلًّا نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَكَ
...) يعنى همه داستانها را به گونه اجمال و يا تفصيل برايت نقل مىكنيم.
و اينكه فرمود:
(مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ) بيان مضاف اليه كل است و جمله(ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَكَ) عطف بيان انباء است كه به فايده
نقل كردن اين داستانها نسبت به آن جناب اشاره نموده، مىفهماند كه نقل آنها قلب او
را آرامش و سكون مىبخشد، و ماده قلق و اضطراب را از دل او برمىكند، و معنايش اين
است كه: ما داستانهاى انبياء را برايت نقل مىكنيم تا به وسيله آن قلبت را آرامش
بخشيم، و آن را در راهى كه براى دعوت به سوى حق و نهضت عليه ريشههاى فساد پيش
گرفتى و در تحمل آزار از امتت قوى و استوار سازيم.
آن گاه شروع
مىكند به ذكر فايدهاى كه اين سوره براى عموم يعنى رسول خدا 6 و مؤمنين و
كافرين قومش دارد. و در خصوص آنچه به رسول خدا 6 عايد مىگردد فرموده:(وَ جاءَكَ فِي هذِهِ الْحَقُّ)، حال اشاره هذه را خواه سوره
بدانيم و يا آيات نازله در آن و يا به وجهى به داستانهايى كه در آن آمده، زيرا
آمدن حق در آن داستانها به همين است كه خدا حق را در ضمن آن قصهها و قبل از آن و
بعد از آن بيان كند، حقايق و معارف مربوط به مبدأ و معاد و سنت جارى خدا در خلق
را- كه چگونه پيغمبران را فرستاده و دعوت توحيد را انتشار داده و مؤمنين را در
دنيا به نجات از مهالك و در آخرت به نجات از آتش سعادتمند، و ظالمين را به اخذ در
دنيا و عذاب خالد در آخرت بدبخت نموده- شرح دهد.
اين در خصوص
آنچه كه به رسول 6 عايد مىشد، و در آنچه كه عايد و مربوط به مؤمنين است فرموده:(وَ مَوْعِظَةٌ وَ ذِكْرى لِلْمُؤْمِنِينَ). توضيحش اينست كه
آنچه از معارف و حقايق بيان كرده براى مؤمنين، هم تذكر است و هم موعظه. تذكر است
براى اينكه مؤمنين با شنيدن آنها آنچه از علوم فطرى مربوط به مبدأ و معاد و
متعلقات آن از ياد برده بودند بياد
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 95