نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 477
مؤلف: از ظاهر اين
روايت به خوبى برمىآيد كه قتاده عهد و ميثاق را حمل كرده بر عهد و ميثاقهاى دائر
ميان مردم، و حال آنكه خواننده گرامى بياد دارد كه گفتيم ظاهر سياق آيه مخالف اين
معنا است.
[رواياتى
در باره صله رحم و پيوند ارتباط با آل محمد : در ذيل جمله:(وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ ...)]
و در كافى به
سند خود از عمر بن يزيد روايت كرده كه گفت: من از امام صادق (ع) از معناى كلام
خداى عز و جل كه فرموده:(وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ
أَنْ يُوصَلَ) سؤال كردم، فرمود:
و نيز به سند
ديگرى از او روايت كرده كه گفت: خدمت امام صادق (ع) عرض كردم: چه كسانى منظور در
اين آيهاند كه بايد با ايشان پيوند نمود؟ فرمود: اين آيه در حق خويشان آل محمد
6 نازل شده، ولى آيه عام است و شامل قرابت خود توهم مىشود. آن گاه فرمود:
زنهار از
كسانى مباش كه مىگويند فلان آيه فقط در فلان موضوع نازل شده[2].
مؤلف: معنايش
اينست كه آيات قرآن كريم در صورتى كه عموميت داشته باشد نبايد منحصر به يك معنايش
كرد، زيرا قرآن ظهر و بطنى دارد، و خداى تعالى مودت و دوستى ذوى القرباى پيغمبرش
را كه خود يكى از مصاديق صله رحم است اجر و پاداش رسالت قرار داده، و فرموده:(قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى)[3] علاوه بر اينكه
روايت آتيه نيز بر اين معنا دلالت مىكند.
و در تفسير
عياشى از عمر بن مريم روايت شده كه گفت: از امام صادق (ع) از آيه(وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ) سؤال كردم،
فرمود: يكى از معانيش صله رحم است، ولى نهايت درجه و بهترين مصاديق آن اين است كه
با ما پيوند داشته باشى[4].
و نيز در
همان كتاب از محمد بن فضيل روايت كرده كه گفت: من از عبد صالح (موسى بن جعفر صلوات
اللَّه عليه) از معناى آيه(وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ
اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ) پرسش نمودم، در جواب فرمودند: مقصود رحم آل
محمد (ع) است كه آويزان بر عرش است، و مىگويد: پروردگارا! پيوند كن با آن كس كه
با من پيوند ميكند و قطع كن با آن كس كه با من قطع مىكند، و اين آيه در تمامى
ارحام جريان دارد[5].
مؤلف: در اين
معنا روايات ديگرى نيز هست، و ما در جلد چهارم اين كتاب در تفسير اوائل