نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 388
تا انتظار داشته
باشند با آوردنت معجزهاى كه ايشان پيشنهاد كردهاند هدايت شوند، و از ضلالت
برهند، زيرا هدايت و ضلالت به دست خداست، او است كه بر اساس نظامى حكيمانه هر كه
را بخواهد هدايت و هر كه را بخواهد گمراه مىكند.
و اما اينكه
گفتند (لَسْتَ مُرْسَلًا)- تو فرستاده خدا نيستى در جوابشان همين
يك دليل براى تو كافى است كه خدا در كلام خود به رسالت تو شهادت داده، و معارف
حقهاى كه در قرآن تو است شاهد آنست.
از جمله
حقايق باهر و واضحى كه در خصوص اين سوره آورده، حقيقتى است كه جمله(أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً ...)،[1]
و جمله(أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)[2] و جمله(يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ)[3] و جمله(فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِيعاً)[4] متضمن آنست.
[مكى بودن
سوره رعد و اشاره به اقوال ديگر در اين مورد]
اين سوره
بطورى كه از سياق آياتش و از مطالبى كه مشتمل بر آنست برمىآيد تماميش در مكه نازل
شده، و از بعضى[5] از مفسرين
هم نقل شده كه گفتهاند: همگى آن مكى است مگر آخرين آيه آن كه در مدينه در
شان عبد اللَّه بن سلام نازل شده، و اين قول را به كلبى
و مقاتل نسبت دادهاند.
و ليكن اين
قول صحيح نيست، زيرا مىبينيم كه مضمون آخرين آيه آن، همان مضمون اولين آيه آنست
كه فرموده:(وَ الَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ
الْحَقُّ).
بعضى[6] ديگر گفتهاند: تمامى سوره در
مدينه نازل شده مگر دو آيه از آن، يكى آيه(وَ لَوْ أَنَّ قُرْآناً
سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبالُ ...)، و يكى هم آيه بعدى آن، و اين قول را
به حسن و عكرمه و قتاده نسبت دادهاند. اين
نيز صحيح نيست، بخاطر مضامينى كه دارد، زيرا مضامين آن با وضعى كه مسلمين در مدينه
داشتند تطبيق نمىكند.
بعضى[7] ديگر گفتهاند: تنها آيه(وَ لا يَزالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ ...)، در مدينه،
و بقيه در مكه نازل شده است. و گويا صاحب اين قول اعتماد كرده است بر وصفى كه