نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 384
روايات ديگرى نيز
هست، كه بعيد نيست ذكر مصداق در همه آنها از باب تطبيق باشد.
و نيز در
كافى به سند خود از هشام بن حكم روايت آورده كه گفت: از امام صادق (ع) پرسيدم:
مقصود خداوند از اينكه فرمود:(سُبْحانَ اللَّهِ) چيست؟
فرمود: بلند داشتن خداست، يعنى اظهار پاكى خدا از هر بدى از روى غيرت بندگى[1].
و نيز در
همين كتاب به سند خود از هشام جواليقى روايت كرده كه گفت: از امام صادق (ع) از
معناى كلام خدا كه فرموده:(سُبْحانَ اللَّهِ) سؤال كردم،
فرمود: معنايش اين است كه خدا منزه است[2].
و در كتاب
معانى به سند خود از سيار از حسن بن على از پدرانش از امام صادق (ع)
روايت كرده كه در ضمن حديثى وى را مخاطب قرار داده فرمود: مگر تا كنون ندانستى كه
خداوند دنيا را هرگز از پيغمبر و يا امامى از جنس بشر خالى نگذاشته؟ مگر خداوند
نبوده كه فرموده:(وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ)- يعنى بسوى
خلق-(إِلَّا رِجالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ مِنْ أَهْلِ
الْقُرى) كه خبر داده از اينكه هيچوقت ملائكه را بسوى زمين مبعوث نكرده، و
ايشان را ائمه و حكام قرار نداده، و اگر فرستاده، بسوى انبياء فرستاده[3].
[چند روايت
در معناى آيه:(حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ ...)]
و در عيون به
سند خود از على بن محمد بن جهم روايت كرده كه گفت: در مجلس مامون حاضر
شدم، در حالى كه رضا على بن موسى (ع) نزد او بود، مامون از آن جناب پرسيد: يا بن
رسول اللَّه مگر شما نمىگوييد كه انبياء معصومند؟ فرمود: چرا، راوى حديث را هم
چنان ادامه داده تا آنجا كه مىگويد: مامون به ابى الحسن عرض كرد: پس بفرما معناى
آيه(حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ
قَدْ كُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا) چيست؟ رضا (ع) فرمود: خداوند
مىفرمايد: تا آنكه رسولان از قوم خود مايوس شدند، و قوم ايشان گمان كردند كه به
رسولان دروغ خبر دادهاند، در اين موقع بود كه يارى ما ايشان را دريافت[4].
مؤلف: اين
روايت مؤيد معنايى است كه ما براى آيه كرديم، و بعضى از روايات كه دارد رسولان
احتمال دادند كه نكند آن كسى كه براى ايشان وحى آورده شيطان بوده كه خود را بصورت
فرشته درآورده، روايات قابل اعتمادى نيست.