نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 646
لذا مىفرمايد: (چقدر
بر آتش صبر دارند پس معلوم مىشود اختيار بهاى اندك بر احكام خدا، اختيار ضلالت
است بر هدايت، و اختيار ضلالت بر هدايت در نشئه ديگر به صورت اختيار عذاب بر مغفرت
مجسم مىشود، و نيز ادامه بر كتمان حق در اين نشئه، بصورت ادامه بقاء در آتش مجسم
ميگردد) (دقت بفرمائيد).
بحث روايتى
[ (رواياتى در ذيل آيات گذشته)]
در كافى از
امام صادق ع روايت كرده كه در تفسير جمله:(فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ
لا عادٍ) الخ، فرموده: باغى آن كسى است كه در طلب شكار است، و عادى به معناى
دزد است كه نه شكارچى مىتواند در حال اضطرار گوشت مردار بخورد و نه دزد، خوردن
مردار بر اين دو حرام است، با اينكه براى مسلمان حلال است و نيز اين دو طائفه در
سفر شكار و سفر دزدى نبايد نماز را شكسته بخوانند.[1]
و در تفسير عياشى از امام صادق ع روايت آورده كه فرمود: باغى ظالم، و عادى غاصب[2] است.
و از حماد از
آن جناب روايت كرده كه فرمود: باغى آن كسى است كه بر امام خروج كند، و عادى دزد
است.[3] و در
تفسير مجمع البيان از امام باقر و امام صادق ع روايت آورده كه در معناى آيه
فرمودند: يعنى بر امام مسلمين بغى نكند و با معصيت از طريق اهل حق تعدى ننمايد.[4] مؤلف: همه اين روايات از قبيل
شمردن مصداق است و همه آنها معنايى را كه ما از ظاهر لفظ آيه استفاده كرديم، تاييد
ميكند.
و در كافى و
تفسير عياشى از امام صادق ع روايت كرده، كه در معناى جمله(فَما
أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ)، فرمود: يعنى تا كى بكارى ادامه ميدهند كه
ميدانند آنكار سرانجامشان را بسوى آتش ميكشد؟[5].
و در تفسير
مجمع البيان از على بن ابراهيم از امام صادق ع روايت كرده كه