نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 590
بحث روايتى [ (شامل
رواياتى در ذيل آيات گذشته)]
در تفسير
عياشى از بعضى اصحاب ما، از امام صادق (ع) روايت كرده كه گفت: به آن جناب عرضه
داشتم: در آيه:(إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ) الخ، منظور چه
كسانند؟ فرمود: منظور مائيم- كه خدا ياريمان كند- چون اگر يكى از ما به امامت رسيد
نمىتواند و يا به عبارتى مجاز نيست مردم را از امام بعد از خود بيخبر بگذارد،
بايد بمردم امام بعد از خود را معرفى نمايد.[1]
و از امام باقر ع در ذيل همين آيه روايت شده كه فرمود: منظور مائيم- و خدا ياريمان
فرمايد-.[2] و از
محمد بن مسلم روايت شده كه گفت: امام فرمود: منظور اهل كتابند.[3]
همه اين روايات از باب تطبيق مصداق بر آيه شريفه است و گر نه آيه شريفه مطلق است.
و در بعضى
روايات از على ع آمده: كه آيه شريفه را به علماء تفسير كرده، علمايى كه فاسد باشند[4] و در تفسير مجمع البيان از رسول
خدا 6 روايت آورده كه در تفسير آيه فرموده: (هر كس از هر علمى سؤال شود و او علم
آن را داشته باشد و كتمانش كند، روز قيامت لگامى از آتش بر دهانش مىزنند) و اين
است معناى(أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ).[5] مؤلف: اين دو خبر بيان گذشته ما
را تاييد مىكنند.
و در تفسير
عياشى از امام صادق ع روايت كرده كه در ذيل جمله:(وَ
يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ) فرموده:
بعضى
گفتهاند: لاعنان عبارتند از جنبندگان زمين، ولى منظور مائيم.[6]
مؤلف: اين روايت اشاره دارد به مضمونى كه آيه: ((وَ يَقُولُ
الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذِينَ كَذَبُوا عَلى رَبِّهِمْ، أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ
عَلَى الظَّالِمِينَ)، گواهان مىگويند: اينها بودند كه به پروردگار خود دروغ
بستند، اينك لعنت خدا بر ستمكاران باد)،[7]
آن را افاده مىكند، چون امامان ع گواهان روز قيامتاند كه تنها ايشان ماذون در
سخن گفتن هستند و بجز صلوات نمىگويند، و اينكه فرمود:
(بعضى
گفتهاند: مراد جنبندگان زمين هستند) منظور حديثى است كه از بعضى مفسرين از قبيل
[1] ( 1- 2- 3)- عياشى ج 1 ص 71 حديث 139 و 137 و 140
[2] ( 1- 2- 3)- عياشى ج 1 ص 71 حديث 139 و 137 و 140
[3] ( 1- 2- 3)- عياشى ج 1 ص 71 حديث 139 و 137 و 140