نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 540
ملك هم چنان كه براى
همه روشن است، براى هيچ موجودى از موجودات استقلال باقى نمىگذارد و استقلال را
منحصر در ذات خدا مىكند.
وقتى ملك
عالم و ملك آسمانها و زمين و ملك آنچه در آنها است، از خدا باشد ديگر چه كسى از
خود استقلال خواهد داشت؟ و ديگر چه كسى و به چه وجهى از خدا بى نياز تواند بود؟
هيچ كس و به
هيچ وجه، براى اينكه هر كسى را كه تصور كنى، خدا مالك ذات او و صفات او و افعال او
است و اگر براستى ما ايمان به اين حقيقت داشته باشيم، ديگر بويى از استقلال در خود
و متعلقات خود سراغ مىكنيم؟! نه با پيدا شدن چنين ايمانى تمامى اشياء، هم ذاتشان
و هم صفاتشان و هم افعالشان، در نظر ما از درجه استقلال ساقط ميشوند، ديگر چنين
انسانى نه تنها غير خدا را اراده نميكند و نمىتواند غير او را اراده كند و
نميتواند در برابر غير او خضوع كند، يا از غير او بترسد يا از غير او اميد داشته
باشد يا به غير او به چيز ديگرى سر گرم شده و از چيز ديگرى لذت و بهجت بگيرد يا به
غير او توكل و اعتماد نمايد و يا تسليم چيزى غير او شود و يا امور خود را به چيزى
غير او وا بگذارد.
و سخن كوتاه
اينكه: چنين كسى اراده نمىكند و طلب نمىنمايد، مگر وجه حق باقى را، حقى كه بعد
از فناى هر چيز باقى است، چنين كسى اعراض نمىكند مگر از باطل، و فرار نمىكند جز
از باطل، باطلى كه عبارت است از غير خدا، چون آنچه غير خداست فانى و باطل است، و
دارنده چنين ايمانى براى هستى آن در قبال وجود حق كه آفريدگار اوست وقعى و اعتنايى
نمىگذارد.
و نيز در
كلام مجيدش آمده: ((اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ، لَهُ الْأَسْماءُ
الْحُسْنى)، اللَّه كه جز او معبودى نيست، اسمايى نيكو دارد)،[1] و نيز آمده: ((ذلِكُمُ
اللَّهُ رَبُّكُمْ، لا إِلهَ إِلَّا هُوَ، خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ)، اينك
اللَّه است كه پروردگار شماست معبودى جز او كه خالق هر چيز است نيست)،[2] و نيز آمده: ((الَّذِي
أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ)، خدايى را كه هر چه را آفريد نيكويش كرد)[3] و آمده كه: ((وَ
عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ)، همه وجوه در برابر حى قيوم خاضع است)[4]، و فرموده: ((كُلٌّ
لَهُ قانِتُونَ)، همه در طاعت وىاند)[5]،
و فرموده: ((وَ قَضى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ)، پروردگارت
قضا رانده كه جز او را نپرستيد)[6] و نيز
فرموده: ((أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ، أَنَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ
شَهِيدٌ)؟ آيا اين براى پروردگارت بس نيست، كه بر هر چيز ناظر است؟)[7] و نيز فرموده: ((أَلا
إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ)، آگاه باش كه او بر هر