نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 372
كرامت سابقىها نسبت
به لاحقىها دارد، پس جمله:(وَ
اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ)
الخ، قرينه است بر اينكه منظور از جمله (الذين آمنوا) اشخاص خاصى است و آن اشخاص
عبارتند از سابقون اولون، يعنى طبقه اول مسلمانان از مهاجر و انصار، كه در عهد
رسول خدا 6 و در روزگار عسرت اسلام بآنجناب ايمان آوردند.
و بنا بر اين
كلمه: (الذين آمنوا) كلمه آبرومند و محترمانهايست، كه همه جا منظور از آن اين
طبقهاند، كه آيه: ((لِلْفُقَراءِ الْمُهاجِرِينَ)،- تا جمله(وَ
الَّذِينَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ) و الايمان من قبلهم- تا جمله-(وَ
الَّذِينَ جاؤُ مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ
لِإِخْوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ، وَ لا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنا
غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا، رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ)، و آنان كه بعد از
ايشان مىآيند ميگويند: پروردگارا ما را بيامرز، و همچنين برادران ما را، كه از ما
بسوى ايمان سبقت گرفتند، و خدايا در دل ما كينهاى از مؤمنين قرار مده، پروردگارا
تو خود رئوف و رحيمى)[1] نيز باين
اشاره دارد.
چون اگر
مصداق جمله (الذين آمنوا)، عين مصداق جمله(الَّذِينَ سَبَقُونا
بِالْإِيمانِ) باشد، جا داشت بفرمايد: (و لا تجعل فى قلوبنا غلا لهم، خدايا در دل
ما كينهاى از ايشان قرار مده)، ولى اينطور نفرمود، و بجاى ضمير، اسم ظاهر(الَّذِينَ سَبَقُونا) را آورد، تا به سبقت و شرافت آنان اشاره كند، و گر نه اين
تغيير سياق بى وجه بود.
و نيز از
جمله آياتى كه بگفتار ما اشاره دارد، آيه: ((مُحَمَّدٌ
رَسُولُ اللَّهِ، وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ، رُحَماءُ
بَيْنَهُمْ، تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً، يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ
رِضْواناً)، تا جمله-(وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا
الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ، مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً)، محمد رسول خدا 6،
و آنان كه با او هستند، عليه كفار سر سخت، و در بين خود مهربانند، مىبينى ايشان
را كه همواره در ركوع و سجودند، و در پى تحصيل فضلى و رضوانى از خدا هستند، تا
جمله خدا از ميان كسانى كه ايمان آوردهاند، آن عده را كه اعمال صالح كردهاند،
وعده آمرزش و اجرى عظيم داده است)[2]، ميباشد،
چون با آوردن كلمه (معه- با او) فهمانده است كه همه اين فضيلتها خاص مسلمانان دست
اول است.
پس از آنچه
گذشت اين معنا بدست آمد، كه كلمه (الذين آمنوا) كلمه تشريف و مخصوص بسابقين اولين
از مؤمنين است، و بعيد نيست كه نظير اين كلام در جمله (الذين كفروا) نيز جريان
يابد، يعنى بگوئيم هر جا اين جمله آمده مراد از آن خصوص كفار دست اول است كه
برسولخدا 6 كفر ورزيدند، چون مشركين مكه، و امثال آنان، هم چنان كه آيه:(إِنَّ
الَّذِينَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ
لا يُؤْمِنُونَ) نيز بدان اشعار دارد.[3]