نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 291
نتيجه دشمن ايشان را
گرفت، و كشت، پس مردم كارى كردند كه انبياء هم كشته شدند، و هم تجاوز شدند، و هم
گرفتار مصائب گشتند.
* مؤلف: در
كافى[1] نظير اين
روايت آمده، و شايد امام (ع) اين معنا را از جمله:(ذلِكَ بِما
عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ)، استفاده كرده، چون معنا ندارد قتل و مخصوصا
قتل انبياء و كفر بآيات خدا را به معصيت تعليل كنند، بلكه امر بعكس است، چون شدت و
اهميت از اينطرف است، و لكن عصيان بمعناى نپوشيدن اسرار، و حفظ نكردن آن، ميتواند
علت كشتن انبياء واقع شود، و اين را با آن تعليل كنند.