نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 217
بينم چه درختى بود؟
چون مردم در باره آن اختلاف دارند، بعضى روايت مىكنند: كه گندم بوده بعضى ديگر
روايت مىكنند: كه درخت حسد بوده، حضرت فرمود: هر دو درست است، عرضه داشتم: با
اينكه دو معناى متفاوت دارد، چطور ممكن است هر دو درست باشد؟ فرمود: اى ابى صلت،
يك درخت بهشت ميتواند چند نوع باشد، مثلا درخت گندم ميتواند انگور هم بدهد، چون
درخت بهشت مانند درختهاى دنيا نيست، و آدم بعد از آنكه خداى تعالى باو احترام كرد،
و ملائكه را وا داشت تا براى او سجده كنند، و او را داخل بهشت كرد، در دل با خود
گفت: آيا خدا بشرى گرامىتر از من خلق كرده است؟ خداى عز و جل از آنچه در دل او
گذشت، خبردار شد، پس او را ندا داد: كه سر خود را بلند كن، و بساق عرش بنگر، تا چه
مىبينى؟ آدم سر بسوى عرش بلند كرد، و بساق عرش نگريست، و در آن ديد كه نوشته: لا
اله الا اللَّه، و محمد رسول اللَّه، و على بن ابى طالب امير المؤمنين، و همسرش
فاطمه سيده زنان عالميان، و حسن و حسين دو سيد جوانان اهل بهشتند، آدم پرسيد:
پروردگارا، اينان چه كسانيند؟ خداى عز و جل فرمود: اى آدم اينان ذريههاى تواند و
از تو بهترند، و از همه خلايق من بهترند، و اگر اينها نبودند، من تو را، و بهشت و
دوزخ، و آسمان و زمين، را خلق نمىكردم، پس زنهار مبادا بچشم حسد بر اينان بنگرى،
كه از جوار من بيرون خواهى شد.
پس آدم بچشم
حسد بر آنان نظر افكند، و آرزوى مقام و منزلت آنان كرد، و خداوند شيطان را بر او
مسلط ساخت، تا سر انجام از آن درخت كه نهى شده بود بخورد، و بر حوا هم مسلطش كرد،
او هم بمقام فاطمه بچشم حسد نگريست، تا آنكه از آن درخت بخورد. هم چنان كه آدم
خورد، و در نتيجه خداى تعالى هر دو را از بهشت بيرون كرده، بزمين فرستاد، تا در
جوار زمين باشند.
* مؤلف: اين
معنا در عدهاى از روايات آمده، كه بعضى از آنها، از روايات مورد بحث مفصلتر و
طولانىتر است، و بعضى ديگر مجملتر، و كوتاهتر.
و اين روايت
همانطور كه ملاحظه مىفرمائيد، اين معنا را مسلم گرفته، كه درخت نامبرده هم گندم
بوده، و هم حسد، و اينكه آن دو از درخت گندم خوردند، ولى ثمرهاش حسد شد، و مقام و
منزلت محمد و آل او ع را آرزو كردند.
و مقتضاى
معناى اول، اين است: كه درخت نامبرده پستتر و نالايقتر از آن بوده كه اهل بهشت
اشتهاى خوردن از آن را بكنند، و مقتضاى معناى دوم، اينست كه: درخت نامبرده
گرانمايهتر از آن بوده كه آدم و همسرش از آن استفاده كنند، هم چنان كه در روايتى
ديگر آمده: كه آن درخت عبارت بوده از علم محمد و آل او (ع).
و بهر حال هر
چند حسد و گندم دو معناى مختلف دارند، و لكن با رجوع به بيانى كه ما در باره
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 1 صفحه : 217