responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 3  صفحه : 48

خود حاضرید یک قدم در جهت مخالفین غیر روحانى دولت بردارید؟

جواب: رژیم سلطنتى را بیش از یک سال است که عموم مردم در سراسر ایران به شدت محکوم کرده‌اند، بنابراین هر کس و یا هر گروه هم سلطنت را رد کند، با ملت هماهنگى کرده است و در صورتى که در این قدم استقامت کند، ملت او را فراموش نمى‌کند و من خود را در کنار مردم احساس مى کنم.

سؤال: قانون اساسى 1906 هیاتى از علماى مذهبى را مسوول تطبیق مجلس با قرآن قرار داده است، آیا در جمهورى اسلامى نیز یک چنین مجمعى پیش بینى مى‌شود؟

جواب: نظارت علماى اسلام چون گذشته بر مجلس تائید خواهد شد.

سؤال: شما براى ایران، بر خلاف خواست شاه یک مدرنیزه کردن واقعى مى‌خواهید، آیا مى‌توانید مشخص کنید که فرق بین این دو مدرنیزاسیون چیست؟

جواب: بازسازى و نوسازى کشور قطعاً مورد تائید و از برنامه‌هاى ماست. آنچه را که شاه به نام مدرنیزه کردن انجام داده، جز خرابى و ویرانى به بار نیاورده است. نفت، این طلاى سیاه را حراج کردن و در عوض کشور را پر از آهنپاره نمودن، مدرنیزه کردن است؟! به کمک چند صد کارخانه، صنایع مونتاژ وابسته را رواج دادن، مدرنیزه کردن است؟! ده‌ها هزار مستشار نظامى را با هزنیه‌هاى سرسام‌آور بر ارتش و بر مقدرات مملکت مسلط کردن، مدرنیزه کردن است؟! و...

سؤال: در جمهورى اسلامى حقوق اقلیت‌هاى مذهبى، نژادى و سیاسى چه خواهد بود؟ آیا حزب کمونیست آزاد خواهد بود؟

جواب: اسلام بیش از هر دینى و بیش از هر مسلکى به اقلیت‌هاى مذهبى آزادى داده است، آنان نیز باید از حقوق طبیعى خودشان که خداوند براى همه انسان‌ها قرار داده است، بهره‌مند شوند. ما به بهترین وجه از آنان نگهدارى مى‌کنیم. در جمهورى اسلامى کمونیست‌ها نیز در بیان عقاید خود آزادند.

سؤال: مشخصاً حقوق زنان در جمهورى اسلامى چه خواهد بود؟ تکلیف مدارس مختلط چه مى‌شود؟



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 3  صفحه : 48
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست