responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 3  صفحه : 47

سؤال: به فرض اینکه شاه بپذیرد کنار رود و یا مجبور به کناره‌گیرى شود، چه راهى را باید دنبال کرد تا به جمهورى اسلامى رسید؟ فکر مى‌کنید که در طى این راه به هیچ مشکلى بر نخواهید خورد؟

جواب: همان مردمى که دست در دست هم دادند و دلیرانه عرصه را بر شاه تنگ کردند، همان‌ها با هدایت کسانى که همیشه دلسوز آنان بوده‌اند، نوع حکومت دلخواه خود را انتخاب مى‌کنند و بدیهى است که چون مسلمانند، در همه مراحل کار، اسلام تنها ملاک ضابطه نظام اجتماعى و نوع حکومت خواهد بود و بر این اساس من جمهورى اسلامى را پیشنهاد کرده‌ام و به راى عمومى مى‌گذارم و بدیهى است که هر کارى، هر چه مهمتر، با مشکلاتى بزرگتر روبرو خواهد شد.

سؤال: اگر انتخابات آزاد شود، آیا مردم را به میانه روى دعوت خواهید کرد؟

جواب: با وجود شاه هیچ طرحى را نمى‌پذیریم که جز توطئه چیزى نیست و در صورت سرنگونى شاه، مردم دعوت مى‌کنیم که به هیچ دولتى راى ندهند جز آنکه خود آنان دولت را سرکار آورند.

سؤال: یک دولت اسلامى چگونه تشکیل خواهد شد؟

جواب: با طرحى که تدارک دیده‌ایم تلاش مى‌کنیم که عموم ملت از همه طبقات آگاهانه و آزادانه نمایندگان خود را انتخاب کنند و سپس نمایندگان دولت را و مسوولین هر مقامى را انتخاب مى‌کنند.

سؤال: اولین اقدام یک دولت اسلامى چه خواهد بود؟

جواب: اولین اقدام این است که همه عوامل فساد و مهمتر اینکه همه انگیزه‌هاى فساد در زمینه‌هاى اجتماعى و اقتصادى و سایر زمینه‌ها با کمال جدیت باید ریشه کن شود.

سؤال: با آنهائى که از نظر شما خائن هستند و آنها که منافع خود را مى‌خواهند، چه خواهید کرد؟

جواب: جوابش همان است که قبلا" گفتم، مردم هر کس و یا هر گروه را براى به دست گرفتن مسوولیت‌ها صالح بدانند، انتخاب مى‌کنند و خائنین را محاکمه و مجازات مى‌نمایند.

سؤال: جبهه ملى با رد کردن سلطنت مشروطه، قدم مهمى در جهت شما برداشته، آیا شما نیز به نوبه



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 3  صفحه : 47
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست