responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 3  صفحه : 121

نبوده است، مسجدها محلى بوده است که از همان مسجد ارتش راه مى‌افتاد براى جنگ با کفار و با قلدرها، از همان توى مسجد. آنجا خطبه خوانده مى‌شد، دعوت مى‌شدند مردم به اینکه فلان مثلاً آدم متعدى در فلان جا قیام کرده بر ضد مسلمین یا مال مردم را چپاول مى‌کند، قلدرى مى‌کند، انحرافات دارد و از همان مسجد راه مى‌افتادند و مى‌رفتند طرف دشمن، از همان جا قراردادها حاصل مى‌شد.

مسائل مطروحه در نماز جمعه

در خطبه نماز جمعه مقدرات مملکت باید بیان بشود، مسائل سیاسى که در مملکت جریان باید پیدا کند، مسائل اجتماعى که در مملکت باید جریان پیدا کند، گرفتارى‌هاى مسلمان‌ها، اختلافات مسلمان‌ها در آن خطبه‌ها باید طرح بشود ورفع بشود. جنایات امثال محمدرضا خان باید در این خطبه‌هاى جمعه گفته بشود و انتقاد بشود. راه‌هایى که ممکن است با آن راه‌ها این جانى‌ها را از بین برد، در نماز جمعه باید گفته بشود. نماز جمعه عبادت است لکن عبادتى که مدغم در سیاست است، سیاست، در عبادت مدغم است.

اختلاط در مذهب مسیحیت

مثل مذهب مسیح یعنى این مذهبى که حالا در دست مسیحى‌ها هست و من گمان ندارم که مسیح علیه السلام مذهبش این بوده است که اینها الان مى‌گویند که هیچ کارى نداشته باشند به زندگى مردم و هیچ کارى به وضع سیاسى نداشته باشند و همین بروند یک زنگى بزنند و دنبال آن زنگ هم یک عبادت مختصرى بکنند و تمام بشود برود تا آخر، نیست. من گمان نکنم که در دنیا همچو مذهبى، مذهب مسیحى باشد. منحرف شده است این مذاهب، مذهب یهود و همین طور مذهب نصارى انحرافات پیدا کرده است، دست در این وارد شده است.

قرآن کتابى جامع الاطراف است

مذهب اسلام که سندش قرآن است و محفوظ است، حتى یک کلمه تغییر نکرده است. اینطور است که قرآن مشتمل بر همه چیز است یعنى یک کتاب آدم سازى است، همین طور که آدم همه چیز است، معنویت دارد، مادیت دارد، ظاهر دارد، باطن دارد. قرآن کریم هم که آمده است این انسان را بسازد، همه ابعاد انسان را مى‌سازد یعنى کلیه احتیاجاتى که انسان دارد، چه احتیاجاتى که شخص دارد و چیزهایى که مربوط به شخص است، روابط بین شخص و خالق تبارک و تعالى و مسائل توحید، مسائل صفات حق تعالى، مسائل قیامت، اینها هست، مسائل سیاسى و اجتماعى و قضیه جنگ با کفار و اینها. قرآن پر است از این آیاتى که این آیات مردم را وادار کرده است و پیغمبر را مامور کرده است که جنگ کنند با کسانى که متعدى هستند، با ظالم‌ها جنگ بکنند، یک کتابى است که تحرک آورده است یعنى عربى که در آنوقت در زمانى که وارد شد قرآن کریم، یک مردم متفرق و یک مردمى بودند



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 3  صفحه : 121
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست