responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 15  صفحه : 123

تاریخ: 15/6/60

پیام امام خمینى به مسلمانان جهان و زائران بیت الله الحرام

بسم الله الرحمن الرحیم‌

جعل الله الکعبه البیت الحرام قیاما للناس قرآن کریم

درود بر حجاج بیت الله الحرام. سلام بر عموم مسلمانان جهان و سلام بر مسلمانان متعهدى که از جهان اسلام بسوى حق شتافته و در جوار خانه خدا وفود نموده‌اند.

فریضه حج در بین فرایض الهى از ویژگى‌هاى خاصى برخوردار است و شاید جنبه‌هاى سیاسى و اجتماعى آن بر جنبه‌هاى دیگرش غلبه داشته باشد، با آنکه جنبه عبادیش نیز ویژگى خاصى دارد.

مسلمانان متعهد که در این مجمع عمومى و سازمان الهى با لغو امتیازات متحد الشکل و بدون توحه به رنگ و زبان و کشور و منطقه، هر سال یک بار در مواقف شریفه مجتمع مى‌شوند و با ساده‌ترین و بى‌آلایش‌ترین جهات مادى باتوجه به معنویت و وفود على الله گردهم مى‌آیند و به وظایف و آداب اسلامى عمل مى‌کنند، باید از جهات سیاسى و اجتماعى آن غافل نباشند. علماء اعلام و خطباى معظم مسلمانان را به جهات سیاسى و وظایف بسیار خطیرشان آگاه سازند. وظایف خطیرى که اگر مسلمانان جهان بکوشند و به آن توجه کرده و عمل کنند، عزتى که خداوند براى مومنین قرار داده است باز یابند و به مفاخر اسلامى الهى که حق مسلمین است برسند و در پناه اسلام عزیز و زیر بیرق توحید و پرچم لااله الا الله از استقلال و آزادى حقیقى برخوردار شوند و دست مستکبران و عمال آنان را از کشورهاى اسلامى قطع کنند و مجد و عظمت اسلامى را باز گردانند.

خداوند تعالى در آیه شریفه‌اى که در صدر ذکر شد، سر و انگیزه حج و غایت قرار داد کعبه و بیت الحرام را، نهضت و قیام مسلمانان براى مصالح ناس و توده‌هاى مستضعف جهان ذکر مى‌فرماید. باید در این اجتماع عظیم الهى که هیچ قدرتى جز قدرت لایزال خداوند نمى‌تواند آن را فراهم کند، مسلمانان به بررسى مشکلات عمومى مسلمین پرداخته و در راه رفع آنها با مشورت همگانى کوشش کنند. یکى از بزرگترین و اساسى‌ترین مشکلات، عدم اتحاد بین مسلمین است که بعضى از به اصطلاح سران کشورهاى اسلامى منشا آن مى‌باشند که مع‌الاسف براى رفع آن تاکنون اقدام چشمگیرى نشده‌



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 15  صفحه : 123
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست