نام کتاب : خدمات متقابل اسلام و ایران نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 107
مسعودی در جلد اول مروج الذهب ، صفحه 382 ، تحت عنوان " فی ذکر
الاخبار عن بیوت النیران و غیرها " از آتشکده های زردشت یاد میکند از
آنجمله از آتشکده ای در " دارابجرد " نام میبرد و میگوید در این تاریخ
که سال 332 هجری است آن آتشکده موجود است و مجوس آن اندازه که به آتش
آن آتشکده احترام میگذارند و آنرا تعظیم و تقدیس میکنند آتش هیچ آتشکده
دیگر را چنین تعظیم نمی کنند .
اینها همه میرساند که چنانکه گفتیم ایرانیان تدریجا اسلام را پذیرفته
اند و اسلام تدریجا و مخصوصا در دورهای استقلال سیاسی ایران بر کیش زرتشتی
غلبه کرده است . عجیب اینست که زرتشتیان در صدر اسلام که دوره سیادت
سیاسی عرب است آزادی و احترام بیشتری داشته اند از دوره های متأخرتر که
خود ایرانیان حکومت را بدست گرفته اند هر اندازه که ایرانیان مسلمان
میشدند اقلیت زردشتی وضع نامناسبتری پیدا میکرد و ایرانیان مسلمان از
اعراب مسلمان تعصب بیشتری علیه زردشتیگری ابراز میداشتند و ظاهرا همین
تعصبات ایرانیان تازه مسلمان سبب شد که عده ای از زرتشتیان از ایران به
هند مهاجرت کردند و اقلیت پارسیان هند را تشکیل دادند .
در اینجا بد نیست سخن مستر فرای نویسنده کتاب " میراث باستانی
ایران " را از صفحه 396 آن کتاب نقل کنیم ، او میگوید :
از منابع اسلامی چنین بر میآید که استخر در فارس که یکی از دو کانون
آئین زرتشتی در ایران ساسانی ( کانون دیگرش در شیز آذربایجان ) بود در
روزگار اسلام نیز همچنان شکوفان ماند . اندک اندک شبکه آتشگاهها با کم
شدن زرتشتیان رو به کاستی نهاد . با اینهمه بیشتر مردم فارس تا قرن دهم
میلادی همچنان به آیین زرتشت وفادار ماندند و پس از آن تا روزگار
کشورگشایی سلجوقیان در سده یازدهم
نام کتاب : خدمات متقابل اسلام و ایران نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 107