نام کتاب : خاتمیت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 53
امام است ، و همه ائمه مصداق این آیه هستند . مردم وظیفه دارند که وقتی
که به حج میروند بروند به سراغ امام .
این موضوع در شریعت ختمیه هم رخ میدهد ، یعنی یک سلسله اختلافات و
تفرقها و تشتتها و مذهبهای مختلف و گوناگون در شریعت ختمیه پیدا میشود
، باید یک شاخص وجود داشته باشد که اگر مردم در این مذاهب گوناگون که
اینها را اهواء و آراء و تعصبها ایجاد کرده است بخواهند بفهمند که حق
چیست بروند به سراغ او . شما وقتی که در روش ائمه هم مطالعه میکنید
میبینید که آنها از جهت اینکه دارای وظیفه امامت بودهاند جز این حرفی
نمیزدهاند ، میگفتهاند که ما امام هستیم و شما وظیفه دارید که بیائید
مشکلات خود را از ما بپرسید . پس فرق امام با پیغمبر اعم از صاحب
شریعت یا غیر صاحب شریعت تنها در کیفیت الهامات نیست که آیا ملکی
میبیند ، صدای او را میشنود یا نمیشنود ، در خواب است یا در بیداری ،
بلکه وظیفه او هم فرق میکند با وظیفه پیامبران ، و این وظیفه با وظیفهای
که عرض کردم علمای امت در آن جانشین پیغمبران میشوند دو تا است .
علمای امت میتوانند در کار دعوت و تبلیغ و ترویج جانشین پیغمبران باشند
اما نمیتوانند مرجع حل اختلافات باشند .
فلسفه ارسال انبیاء از نظر قرآن
آیهای است در قرآن ، آیهای است عجیب ، همان است که در ابتدای سخن
خواندم ( آیه 213 سوره بقره ) از عجیبترین آیات است که در فلسفه بعثت
و نبوت و ارسال انبیاء میباشد . درست در مفهوم این آیه دقت کنید .
میفرماید : « کان الناس امة واحدش »مردم همه یک واحد
نام کتاب : خاتمیت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 53