نام کتاب : خاتمیت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 50
این وسیله حافظ باشند ، خلفای پیغمبران باشند ، نبوده است و نمی توانسته
است در آن اعصار باشد . این وظیفه را پیغمبران نه از طریق علم و درس
خواندن بلکه از طریق وحی انجام میدادهاند ، و عرض کردیم که حیوان به طور
کلی و از آن جمله انسان هر چه که ناقصتر است راه هدایتش بیشتر به
الهامات بستگی دارد و هر چه که ناقصتر است راه هدایتش بیشتر به
الهامات بستگی دارد و هر چه کاملتر میشود بستگی بیشتر به فکر پیدا میکند
.
شبهه درباره احتیاج به امام در منطق شیعه
سؤال آقایان اینست که اگر در دوره شریعت ختمیه احتیاجی به نبی یعنی
کسی که از طرف خدا ملهم و موحی الیه و مؤید من عند الله باشد نیست و
این کار را فقها و حکما و علمای امت میتوانند انجام دهند و عهده دار این
کار هستند ، همانها که پیغمبر فرمود : « علماء امتی کانبیاء بنیاسرائیل »
، پس چه احتیاجی به وجود امام است و از نظر منطق شیعه این مطلب چگونه
توجیه میشود ؟ اگر این جور است پس همانطوری که به پیغمبرانی که آن
پیغمبران مروج و مبلغ دین باشند ، داعی الی الله باشند ، آمر به معروف و
ناهی از منکر باشند احتیاجی نیست ، به امام معصوم هم احتیاجی نیست .
این سؤال ، سؤال بجائی است .
اما جواب : در موضوع امام و پیغمبر دو مسأله است . یکی اینکه فرق
امام و پیغمبر در چیست ؟ البته نمیتوان گفت امام یعنی آنکه صاحب
شریعت نیست ، چون اکثر پیغمبران هم صاحب شریعت نبودهاند . مسلم است
که بین پیغمبر و امام فرق است ، و اگر فرق نبود ، این به اسم گذاری نبود
که ما بگوئیم علی بن ابیطالب پیغمبر نیست و
نام کتاب : خاتمیت نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 50