responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : خاتمیت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 49
برای آنها شریعت و کتابی نازل شده است و آنها پنج نفر بیشتر نیستند : نوح ، ابراهیم ، موسی ، عیسی و خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله ، و همین‌ها هستند که قرآن مجید اینها را « اولی العزم من الرسل »می‌خواند ، و پیغمبرانی که یا مردم را دعوت می‌کرده‌اند به این شرایع و قوانین و یا کسانی بوده‌اند که قبل از نوح بوده‌اند ، قبل از اینکه برای بشر شریعت و کتابی آمده باشد ، که این چطور می‌شود ، بعد برای شما توضیح می‌دهم .
به هر حال پس چون پیغمبران بعضی صاحب شریعت هستند و بعضی نیستند ، این بحث ما در دو قسمت قرار می‌گیرد ، یکی اینکه درست است که پیغمبر ما صاحب شریعت است ، ولی چرا همانطور که هزارها پیغمبر بعد از نوح و هزاران بعد از ابراهیم و هزاران پس از موسی و صدها پس از عیسی آمدند و همه ، مردم را به این شرایع دعوت می‌کردند ، پس از خاتم الانبیاء پیغمبرانی که وظیفه آنها دعوت به این شریعت باشد و در واقع مروج این‌ شریعت باشند ، آمر به معروف و ناهی از منکر این شریعت باشند ، نیامدند ؟ راجع به این قسمت من در هفته گذشته بحث کردم و نمی‌خواهم آن را تکرار کنم ولی چون بعد از ختم آن جلسه بعضی از رفقا یک سؤال بسیار بجائی کردند ، لذا من باید به آن سؤال جواب بدهم .
آنکه ما گفتیم این بود که آن پیغمبرانی که می‌آمدند کارشان دعوت و تبلیغ به این شرایع بود و در آن اعصار و ازمنه وسیله‌ای برای تبلیغ و ترویج شرایع جز اینکه پیغمبرانی از طریق وحی ملهم بشوند نبوده است . چرا ؟ هنوز دوره ، دوره کودکی بشر بوده است ، دوره علم و کتاب و علمائی که‌ از راه علم وظیفه « ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة »[1] را انجام بدهند ، امر به معروف و نهی از منکر بکنند و دین را به‌


[1] سوره نحل ، آیه . 125

نام کتاب : خاتمیت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 49
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست