نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 80
است این معلول را به شکلی دیگر [ به وجود آورد ] . در میان شکلهای
مختلفی که امکان داشته این معلول وجود پیدا کند ، یک شکل معین بالخصوص
از ناحیه علت انتخاب شده است . چرا این شکل از میان شکلهای مختلف
انتخاب شده است ؟ برای یک منظور بالخصوص . پس ناچار در ناحیه علت
باید شعور ، ادراک ، اراده وجود داشته باشد که هدف را بشناسد ، وسیله
بودن این ساختمان و این وضع را برای آن هدف تمیز بدهد و این را که به
وجود آورده است به عنوان وسیله برای آن هدف به وجود آورده باشد . اصل
علیت غایی در جایی ممکن است واقع شود که یا خود آن علتی که این معلول
را به وجود آورده است دارای شعور و ادراک و اراده باشد یا آنکه اگر
فرضا خود فاعل دارای شعور و ادراک و اراده نیست ، تحت تسخیر و تدبیر و
اراده یک فاعل بالاتری باشد که آن فاعل بالاتر ، او را تدبیر میکند ، او
را میبرد ، او را میکشاند ، مثل این باشد که خود این فاعل حکم یک ابزاری
را دارد در دست او و در اختیار او . آن نظمی که میگویند در عالم وجود
دارد و دلیل بر وجود خداوند است یا اگر بخواهیم بهتر تعبیر کنیم باید
بگوییم دلیل بر وجود ماوراءالطبیعه است این نظم به معنی دوم است . آنچه
ما در جلسه گذشته از کتاب راه طی شده نقل کردیم اگر باز هم آقایان
مطالعه کرده باشند این ایراد ما صد درصد بر آن وارد است ، یعنی در آن
کتاب میان این دو نوع نظم لااقل تشخیص و تمیز داده نشده یا فرق گذاشته
نشده است . آن نظمی که آنجا ذکر میکند که این دلیل بر توحید است و
میگوید علوم دنیا جز این چیزی نگفتهاند و اگر شما از علوم سؤال کنید ،
یک نظم قطعی را در کار جهان نشان میدهند ، همان نظم ناشی از علت فاعلی
است و آن به درد ما در اینجا نمیخورد ، فایدهای ندارد و نقصهای خیلی
زیادی در آنجا وجود دارد که در آن جلسه اشاره کردیم . و علت اصلیای که
آن کتاب اساسا از آن راه هم رفته است این است که این کتاب یک مبنا و
اساسی را شروع کرده است که جز این راه را نمیتوانسته طی کند ، یعنی راهی
که طی کرده جبرا و الزاما به اینجور بیانی منتهی میشده است . راهی که آن
کتاب که طی کرده است ابتدای آن همان جملها ی بود که در آن جلسه عبارتش
را نقل کردم ، میخواهد این اساس را اساسا انکار کند که طبیعتی و ماوراء
طبیعتی [ وجود دارد ] . اگر ما این را انکار کنیم یا باید نظم غایی را به
همین تعبیری که عرض کردیم اساسا قبول نکنیم یعنی این اتقانی که به اصطلاح
در صنع وجود دارد ، اینها را از نظر علت غایی ناشی از تصادف بدانیم یا
چون فرض این است که طبیعت و ماوراء
نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 80