نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 324
آن همان است که ما به آن " ایمان " میگوییم ، آن چیزی که هم قادر است
جلوی انسان را از منفعت پرستی تا حدود زیادی بگیرد ، و هم برای انسان
مطلوبها و خواستهای ماوراء منافع فردی و مادی عرضه میدارد ، مطلوب
میسازد و خلق میکند ، و آنوقت عقل هم انسان را به سوی همان مطلوب [
پیش میبرد زیرا ] عقل ، انسان را به سوی هر مطلوبی بخواهد برود ، در
همان سو هدایت میکند ، که عقل چراغ است . وقتی که شما چراغ را در
تاریکی به دست گرفتهاید ، چراغ به شما نمیگوید از این طرف برو یا از آن
طرف ، چراغ میگوید از هر سو که میخواهی بروی من راه را برایت روشن
میکنم .
چون بحث ما درباره تربیت و تقویت اراده است ، اینها دیگر بحثهای
استطرادی است . همین مقدار خواستیم عرض بکنیم که هیچ مکتبی در دنیا
پیدا نمیشود که به این اصل اعتقاد نداشته باشد که اراده در انسان باید
تقویت شود . مثلا اگر انسان میخواهد بچه را تربیت بکند باید کاری بکند
که اراده در وجودش تقویت شود .
نیایش و پرستش
یکی دیگر از اموری که باز از استعدادهای خاص انسانی شمرده میشود (
لااقل از نظر بعضی از روانشناسان ) مسئله نیایش و پرستش است . درباره
این مطلب اولا یک بحثی هست که آیا نیایش و پرستش ، یک حس اصیل و
یک غریزه است در انسان ، یا چنین حس اصیل و چنین غریزهای در انسان
وجود ندارد بلکه این امر ، مولود غرائز دیگر است . اجمالا میدانیم که عده
زیادی از محققین و روانشناسان ، نیایش و پرستش را به عنوان یک حس
اصیل در انسان
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 324