نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 322
سوار است نه اختیار سوار دست مرکب . یعنی او فرمان میدهد ، این عمل
میکند ، لجامش را به هر طرف متمایل کند ، به همان سو میرود بدون آنکه
لگدپرانی و چموشی کند .
و هیچ مکتب تربیتی در دنیا اعم از مادی یا الهی پیدا نشده است که
بگوید خیر ، تقویت اراده یعنی چه ؟ ! انسان باید صد درصد تسلیم میلهای
خودش باشد و هر طور که خواهش نفسانی او حکومت کرد ، همانطور عمل کند .
بله ، مردم اینجوری در دنیا زیادند اما یک مکتبی که مدعی تربیت انسان
باشد و از این اصل طرفداری بکند وجود ندارد . سارتر و امثال او (
اگزیستانسیالیستها ) چیزهایی گفتند در موضوع آزادی که نتیجه منطقی حرف
آنها همین بود ، و به آنها در این زمینه خیلی انتقاد کردند ، و لهذا کمکم
کار به جایی رسید که در خود اروپا اگزیستانسیالیسم مساوی شد با کامجویی و
شهوترانی و لاابالیگری و بیبندو باری . ولی بعد آنها هم در مقام توجیه
برآمدند که نه ، از مکتب ما سوء استفاده کردهاند ، مکتب ما چنین چیزی
نمیگوید .
ایمان ، ضامن حکومت اراده
غرضم این جهت است که هیچ مکتبی در دنیا پیدا نمیشود که در اینکه
اراده باید بر میلهای انسان حکومت بکند ، کوچکترین تردیدی داشته باشد .
بحث در ضمانت اجرائی مطلب است که راه این مطلب چیست . آیا همینقدر
که گفتیم اراده و در نتیجه عقل باید بر میلها حاکم باشد ( اراده همان قوه
اجرائی عقل است ) ، با یک بایدی که ما گفتیم ، فورا دیگر عقل و اراده
در وجود ما بر میلها
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 322