responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 146
اخلاق به آن معنا که ما تعریف کردیم مطلق است ، ولی فعل اخلاقی مانعی‌ ندارد که بگوئیم نسبی است .

مفهوم انسان دوستی

در نظریاتی که نقل کردیم ، از جمله گفتیم برخی معیار اخلاقی بودن یک‌ فعل را محبت دانسته‌اند ، اینکه هدف غیر باشد . اینجا ما دو چیز داریم : یکی خود اخلاق یعنی خلق و خوی و خصلت روحی انسانی که آن همین غیر دوستی و انساندوستی و علاقمند به سرنوشت انسانها بودن است . باید بگوئیم که این‌ نسبی نمی‌شود و مطلق است . نمی‌شود این امر برای یک نفر نسبی باشد و برای‌ یک نفر دیگر مطلق . نه ، دوست داشتن انسانها و علاقمند بودن به سرنوشت‌ آنها که منشأ خدمت به انسانها می‌شود خود امری مطلق است و برای همه کس‌ در همه شرایط و در همه زمانها صادق است . ممکن است بگوئیم نه ، این هم‌ کلیت ندارد ، زیرا ممکن است یک انسان ، انسانی باشد موذی ، مثلا انسانی‌ جانی ، انسانی قاتل ، انسانی مفسد ، این انسان را هر مکتبی می‌گوید باید با او مبارزه کرد و او را از میان برد . پس این هم کلیت ندارد . جواب اینست که خیر ، کلیت دارد . [ انساندوستی با مبارزه با انسان‌ مفسد ] منافات ندارد و لازمه محبت انسانها [ مبارزه نکردن با انسان مفسد نیست ] . اولا گفتیم انسانها نه انسان بالخصوص . اگر یک کسی برای‌ انسانها یعنی برای جامعه انسانیت مضر است ، علاقه و محبت به جامعه‌ انسانیت اینطور حکم می‌کند که این فرد را از بین ببریم . ثانیا آنکه‌ می‌گوید علاقه به انسان ، مقصودش انسان به عنوان
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 146
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست