responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بیست گفتار نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 78
و در سوره معارج می‌فرماید : " « و الدین فی أموالهم حق معلوم 0 للسائل و المحروم »" [1] از برای سؤال کنندگان و محرومان بهره‌ای معین در اموال مؤمنین هست .
ضعیفان و عاجزان و بینوایان که قادر به کار و کسب نیستند . و یا کسب‌ و کارشان وافی نیست ، مکلف به کار و زحمت نیستند ، یا بیش از آن‌ اندازه که کار می‌کنند و توانایی دارند مکلف نیستند ، پس تکلیف از آنها ساقط است . از طرف دیگر ، درست است که آنها تولید کننده نیستند و وظیفه کار و عمران را نمی‌توانند انجام دهند اما نمی‌توان آنها را محروم‌ کرد ، زیرا به حکم اصل اولی و به حکم رابطه غائی که بین آنها و مواد این‌ عالم است این سفره که پهن شد برای آنها هم پهن شده . " « و اعرض وضعها لعنام »" [2] یعنی خداوند این زمین را برای همه ( نه برای بعضی ) قرار داده . اینها اگر قادر بودند و وظیفه خود را انجام نمی‌دادند جریمه‌شان این بود که از این سفره محروم باشند ، ولی حالا که قادر نیستند ، حق اولی آنها سر جای خود باقی است . واقعا ضعفا و فقرا و بینوایان در اموال اغنیا ذی حق‌اند .

یک تفاوت اساسی

فرق بین فلسفه اجتماعی و مبانی حقوقی اسلامی که بر اصل علت غائی مبتنی‌ است با مبانی حقوقی مادی ، یکی در همین جاست . مطابق مبانی حقوقی الهی‌ اسلامی واقعا بینوایان


[1] معارج ، 24 - . 25 [2] الرحمن ، . 10

نام کتاب : بیست گفتار نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 78
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست