responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 104
بدهید ، ولی دست شما آمد این شکل را به آن داد . پس این کلمات را شما در اینجا به وجود آوردید ولی کلمات به یک معنا قبلا وجود داشت اما نه‌ به صورت کلمه و جدایی . این است که در آنجا به تعبیر قرآن " « احکمت‌ ایاته »" ، به مرحله احکام وجود داشت ، در اینجا به مرحله تفصیل : " « کتاب احکمت ایاته ثم فصلت »" [1] . این دو نزول قرآن بر پیغمبر این طور است . آن دفعه اول که قرآن بر پیغمبر نازل می‌شود که کلمه و حرف‌ و آیه و این حرفها نیست مثل این است که این خودنویس پر بشود .
خودنویس پر می‌شود اما از حقیقتی پر می‌شود که در آن هیچ لفظ و کلمه‌ای‌ نیست . مرحله دوم نزول قرآن آن وقتی است که همان پرشده‌ها بعد به صورت‌ کلمات و الفاظ در می‌آید . مولوی یک شعر خیلی عالی در این زمینه دارد ( هر چه در این زمینه گفته‌اند از این آیه قرآن بیرون نیست : " « و ان من‌ شی‌ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم »" می‌گوید :
متحد بودیم و یک گوهر همه
بی سر و بی‌پا بدیم آن سر همه
یک گهر بودیم همچون آفتاب
بی‌گره بودیم و صافی همچو آب
چون به صورت آمد آن نور سره
تا ابد چون سایه‌های کنگره
کنگره ویران کنید از منجنیق
تا رود فرق از میان آن فریق
مقصود از " ویران کردن " این است که وقتی شما از آن دید نگاه کنید می‌بینید همه به یک اصل و به یک وحدت بر می‌گردند .
پس این " « فیها یفرق کل امر حکیم »" که به صورت مضارع و مستقبل‌ آمده و یک امر جاری را دارد بیان می‌کند که همیشه این امر جاری وجود دارد ، نمی‌تواند اختصاص به نزول قرآن داشته باشد ، بلکه ( ناظر ) به نزولی ( است ) که همه چیز دارد . حال این چه رابطه‌ای است میان این نزول‌


[1] هود / [1]

نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست