نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 103
زمین ، حتی آسمان از آسمان دیگر نازل شده ، اما معنی این " نزول " این
نیست که این ( شیء ) با همین شکل ، با همین خصوصیت ، با همین قدر و با
همین حد در یک جای دیگر بوده ، آن را از آنجا برداشتهاند آوردهاند اینجا
، مثل اینکه این آدم در یک جایی بوده ، او را از آنجا برداشتهاند ، به
یک وسیلهای مثلا با هواپیما آوردهاند اینجا گذاشتهاند ، نه ، این " نزول
" همین چیزی است که در اینجا قرآن از آن تعبیر به " فرق " میکند ،
تفصیل و تجزیه است ، ( « فیها یفرق کل امر حکیم ») ، فرق و جدایی است.
این تشبیه ، ضعیف است ولی باز نسبتا میتواند چیزی را بفهماند : شما
خودنویستان را جوهر میکنید . در مخزن این خودنویش شما جوهر زیادی هست .
بعد با این خودنویستان شروع میکنید به نوشتن ، یک نامه مینویسید : "
حضور مبارک دوست عزیزم جناب آقای الف . . . " اگر از شما بپرسند که
این کلمات چیست ؟ مگر غیر از همین جوهرهاست که روی صفحه کاغذ قرار
گرفته ؟ اصلا غیر از این جوهر که چیزی نیست . آیا این جوهر الان به وجود
آمد ؟ این جوهر نبود ؟ ( پاسخ میدهید ) چرا بود . این جوهرها در مخزن که
بود حد نداشت ، شکل نداشت ، از یکدیگر جدا نبودند ، این خصوصیات نبود
، این بود که در آنجا فقط اسمش جوهر بود و بس ، ولی وقتی همان جوهر نه
چیز دیگری در اینجا میآید حد و شکل و کیفیت میپذیرد ، این میشود " حضور
" آن میشود " محترم " . در اینجا دیگر " محترم " غیر از " حضور "
است . هیچ وقت انسان " حضور " را با " محترم " اشتباه نمیکند ،
چنانکه " الف " را با " ب " و " ب " را با " ج " اشتباه
نمیکند . اینها که در سابق متحد و یکی بودند و در آنجا اساسا جدایی و چند
تایی نبود و وحدت بود ، در مرحله نوشتن بر آن کثرت و فرق و جدایی
حکمفرما شد . البته با همین مخزن هم میشد شما بجای " حضور محترم . . .
" چیز دیگری بنویسید و شکل دیگری به آن
نام کتاب : آشنایی با قرآن 5 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 103