نام کتاب : آشنایی با قرآن 4 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 220
بیاید و دیگر لزومی ندارد اصلی ماوراء الطبیعی ، تدبیری ماوراء الطبیعی ،
در کار باشد ، چطور ؟ قائل به اصولی شدند ( همان اصولی که خود داروین هم
ذکر کرد ولی البته با خصوصیات دیگری ) : اصل حب بقای ذات . در هر
جانداری چنین علاقهای هست . هر جانداری به موجب اینکه حب به بقای ذات
دارد ، در تلاش حفظ حیات خودش است و با جاندارهای دیگر به تنازع
برمیخیزد ، پس اصل دیگری پیدا شد به نام " تنازع بقا " . در تنازع بقا
آن موجودی که نیرومندتر و قویتر و برای زنده ماندن صالحتر است باقی
میماند ، ضعیف از بین میرود و پایمال میشود : اصل بقای اصلح یا انتخاب
اصلح . اصل دیگر اصل تأثیر محیط است . محیط بر روی حیوان تأثیر میبخشد ،
و دیگر اصل وراثت : آنچه که یک نسل کسب میکند در نسل بعدی به ارث
منتقل میشود . البته خود این اصول بعدها مخدوش قلمداد شد ، ولی آنچه که
علمای الهی ثابت کردند این بود که اگر ما فرض کنیم تمام این قوانینی که
شما برای تکامل میگویید قوانین درستی باشد : اصل تنازع بقا ، اصل انتخاب
اصلح ، اصل وراثت و اصل تأثیر محیط درست باشد ، آیا اینها کافی است
برای اینکه یک موجود تک سلولی ولو در طول میلیونها سال به صورت یک
انسان در بیاید ، به صورت یک دستگاه چنین منظم ؟ خود داروین که اصلی به
نام " انطباق با محیط " ذکر میکند و میگوید موجود زنده در هر محیطی که
باشد خودش را با محیط منطبق میکند ، این اصل را به شکلی ذکر کرد که به
او اعتراض کردند ، گفتند تو از اصل " انطباق با محیط " مانند یک اصل
ماوراء الطبیعی سخن میگویی ، و حق هم همین بود ، زیرا این مطلب را ثابت
کرد که هر موجودی در هر محیطی که هست ، حتی بدون آنکه خود او
نام کتاب : آشنایی با قرآن 4 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 220