نام کتاب : آشنایی با قرآن 4 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 219
تکامل ( داروینیسم ) میخوانند ، فورا از خدا و قیامت و همه چیز میخواهند
بیگانه باشند .
ثانیا مگر خدا آن وقت خالق ماست که جد اعلای ما یک انسانی باشد که آن
انسان را خدا دفعتا آفریده باشد ؟ آن به این مطلب ربط ندارد . ما به هر
حال مخلوق خدا هستیم . قرآن که میگوید خدا شما را خلق کرد میگوید شما
ببینید یک نطفه بودید در رحم ، خدا نطفه را علقه کرد و علقه را مضغه کرد
، بعد مضغه را تبدیل به عظام کرد ، عظام را گوشت پوشاند ، چنین و چنان
کرد ( خلقت ) . همین خلقت تدریجی ما در رحم مادر و [ اینکه ] بعد در
بیرون به صورت جنینی هستیم که دائما بزرگ میشود [ نشان میدهد که ] در
حال خلق شدن هستیم ، بلکه به قول عرفا عالم دائما در حال خلق شدن است .
اگر چنین میبود که خدا یک دفعه عالم را خلق کرده و العیاذبالله کنار
رفته و دیگر چیز جدیدی رخ نمیدهد ، در عالم آب از آب تکان نمیخورد ،
هیچ تغییری پیدا نمیشد ، ولی اینکه عالم دائما در گردش و حرکت است و
همه چیزش از جوهرش و از عرضش همواره فانی میشود و حادث میشود ، این
همان معنای این است که عالم همیشه در حال خلق شدن است . از نظر خالقیت
خدا و از نظر توحید ، هیچ تفاوتی نمیکند که انواع دفعتا به وجود آمده
باشند یا انواع از یکدیگر اشتقاق یافته باشند ، یعنی نظریه داروین همان
اندازه یک نظریه توحیدی است که نظریه غیر داروین توحیدی بوده ، بله ،
یک مطلب هست و آن این است که بعضی اینجور خیال کردند حتی خود داروین
اینجور خیال نکرد که یک سلسله قوانین طبیعی در زمینه تکامل جانداران
کشف کردهاند و همان قوانین طبیعی کافی است برای تکامل جانداران و برای
اینکه این نظام موجود به وجود
نام کتاب : آشنایی با قرآن 4 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 219